Nowa firma energetyczna pozyskuje klientów. Do mieszkań pukają przedstawiciele handlowi kusząc oszczędnościami. – Przed podpisaniem umowy przeczytaj dokumenty i poproś kogoś o weryfikację – radzi zamojski rzecznik konsumentów.
W mieście i okolicznych miejscowościach pojawili się przedstawiciele handlowi przedsiębiorcy oferującego sprzedaż energii elektrycznej i gazu. Osoby, które podpiszą z nimi umowę, zmienią dostawcę tych mediów.
– Tylko w ostatnim tygodniu trzem osobom pomagałam odstąpić od podpisanej umowy. Lepiej zanim się cokolwiek podpisze sprawdzić kilka rzeczy. Przede wszystkim dokumenty, które dostajemy do podpisania. To, czy w treści umowy wskazana jest nazwa przedsiębiorcy – mówi Katarzyna Mazur, miejski rzecznik konsumentów w Zamościu.
Dodaje, że przedstawiciele opowiadają potencjalnym klientom, że miejscowy zakład energetyczny jest likwidowany, że będzie łączony z inną placówką. Co nie jest prawdą. Obiecują znaczne oszczędności albo to, że odbiorca nie będzie płacił rachunków zaliczkowo, tylko za faktycznie zużyty prąd czy gaz.
Najczęściej rozmawiają ze starszymi osobami tłumacząc im, że nic po podpisaniu umowy się nie zmieni, bo wiedzą, że tacy ludzie boją się zmian.
Ale nawet kiedy ktoś przystanie na propozycję przedstawiciela handlowego, podpisze kilkustronicową umowę, ale uzna, że nie jest ona dla niego korzystna, może od niej odstąpić.
– Trzeba pamiętać, że jest na to 14 dni od daty zawarcia umowy. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy dla celów dowodowych najlepiej sporządzić na piśmie i wysłać pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru na adres przedsiębiorcy wskazany w umowie – radzi rzeczniczka, która zaprasza do biura MRK.
Wiele osób z tej możliwości korzysta. Trafiają tu po wizycie w biurze PGE czy PGNiG, gdzie idą weryfikować podpisane umowy. Do biura rzecznika przychodzą też po pomoc osoby, które kupiły na pokazach sprzęt paramedyczny, garnki czy pościel i po fakcie spojrzały krytycznie na swoją decyzję.
Gdzie pomogą
* Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Zamościu mieści się w Oficynie Ratusza, pokój nr 204. Tel. 84 677 24 22.
* Mieszkańcy innych powiatów mogą kontaktować się z rzecznikami konsumentów urzędującymi w starostwach powiatowych.