

Jedenaście lat po Zewie Prypeci wreszcie doczekaliśmy się zwiastuna gry S.T.A.L.K.E.R. 2. Jest Diabelski Młyn, jest stado nibypsów, są podziemia, są śruby i anomalie. Jest wioska Stalkerów w Kordonie, w której zaczynaliśmy naszą przygodę w Cieniu Czarnobyla...

Pierwsze informacje o grze S.T.A.L.K.E.R. pojawiły się w 2002 roku. To, o czym mówili i co pokazywali ukraińscy programiści ze studia GSC Game World zelektryzowało graczy. Miał być niezwykły świat gry z niespotykanym klimatem i nowatorskimi rozwiązaniami. Miała być olśniewająca grafika i tak dobra sztuczna inteligencja, że słowo "inteligencja" byłoby jak najbardziej na miejscu. Miało być...
Gdzieś tak w 2006 roku wszyscy stracili nadzieję że gra w ogóle wyjdzie. A jednak ukazała się w kwietniu tamtego roku. Okazało się, że połowy rzeczy w niej ma (jak się okazało jeszcze później, zachodni wydawca kazał powycinać mnóstwo elementów, by gra w ogóle się ukazała), a w zamian za to jest strasznie długa lista błędów i niedoróbek. Te zostały w miarę szybko pousuwane przez patce, ale i bez tego gra zachwycała.
Klimat opustoszałej zony wokół elektrowni atomowej w Czarnobylu. Wyludnione i zarośnięte bokowiska Prypeci, małe wioski zaludnione z obozującymi przy ognisku Stalkerami, wysoki stopień trudności i realizm... Długo można by wyliczać. Do dziś gra jest żywa i wciąż powstają nowe mody.
W 2007 ukazuje się dodatek Czyste Niebo. Tradycyjnie niektórzy bez pierwszych patchy nie mogli w ogóle grać. Ale kiedy już zagrali, trudno im było przestać. Wreszcie w 2009 wychodzi Zew Prypeci z nowymi, znacznie większymi lokacjami.
Potem zaczęły się kłopoty studia GSC Game World i co jakiś czas tylko słyszeliśmy, że studio działa i coś tworzy (do tej pory ukazała się tylko jedna gra: strategia Kozacy 3 w 2016 roku). Tymczasem pojawiały się inne studia złożone z byłych pracowników GSC zabierające się za takie tytuły jak Survarium.
W 2018 właściciel studia GSC Game World, Siergiej Grigorowicz napisał na swoim Facebooku, że prace nad grą S.T.A.L.K.E.R. 2 trwają, a premiery możemy się spodziewać w 2021 roku.
Rok temu w marcu doczekaliśmy się nawet pierwszego artworka i fragmentu muzyki.
Aż wreszcie wczoraj, podczas imprezy Xbox Games Showcase, na której Microsoft prezentował gry szykowane na Xbox Series X pokazano pierwszy zwiastun:
Nieco więcej ogólnikowych informacji dostarcza oficjalna strona gry stalker2.com:
S.T.A.L.K.E.R. 2 ma być "wyjątkowym połączeniem FPS, wciągającej symulacji i horroru z naprawdę gęstą atmosferą". A wszystko w jednym z największych jak dotąd otwartych światów oraz rozbudowaną i nieliniową historią.
Potwierdzono, że gra trafi na Xbox Series X i PC, a dniu premiery (żadnych konkretnych dat nie ma) będzie też dostępny w abonamencie Xbox Game Pass.

