Plan jest prosty – w ciągu ośmiu lat gruntownie zmodernizować drogę nr 74. Ruszyła już wycinka drzew.
W ciągu najbliższych ośmiu lat droga krajowa nr 74, od skrzyżowania z S19 na węźle Janów Lubelski Północ do granicy z Ukrainą, gruntownie się zmieni.
– Modernizacja obejmie ponad 108 km tej trasy. Powstaną obejścia trzech miejscowości, a obecna droga zostanie poszerzona i przystosowana do ruchu ciężkich pojazdów – mówi Krzysztof Nalewajko, rzecznik GDDKiA.
Pierwszy odcinek pomiędzy Frampolem i Gorajcem jest już przygotowany do rozpoczęcia prac.
– Ponad 7-kilometrowy odcinek zostanie dostosowany do wymogów drogi klasy głównej przyspieszonej, przystosowanej do ruchu 40-tonowych ciężarówek. Jesienią 2020 roku kierowcy pojadą po nowej nawierzchni o szerokości 7 m, z utwardzonymi poboczami – zapowiada Nalewajko.
Plan przebudowy zakłada, że do obsługi ruchu lokalnego powstaną drogi zbiorcze, a bezpieczeństwo kierowców wspomagać będą bariery ochronne i oświetlenie. Poprawione zostanie też odwodnienie drogi.
– Wykonawca rozbudowy konsorcjum firm PBI Infrastruktura z Kraśnika i PBI WMB z Sandomierza, rozpoczął prace od wycinki przydrożnych drzew. Wartość przebudowy to blisko 63 mln zł – dodaje rzecznik.
Równolegle ruszyły przygotowania do przebudowy blisko 12-kilometrowego odcinka pomiędzy końcem planowanego obejścia Janowa Lubelskiego a początkiem obwodnicy Frampola. Dokumentację projektową opracuje Drogprojekt z Lublina. Prace w terenie zaplanowano na lata 2020-2022. Oferta tej samej firmy okazała się najkorzystniejsza na wytyczenie nowego przebiegu DK74 omijającego Janów Lubelski (ok. 8,9 km). Budowę zaplanowano na lata 2024-2026.
Opracowywana jest dokumentacja niezbędna do uzyskania decyzji środowiskowej dla odcinka DK74 omijającego Gorajec (ok. 6,7 km, realizacja w latach 2023-2025) i kończony jest projekt odcinka od końca obwodnicy Gorajca do Szczebrzeszyna (długość 10,3 km, realizacja w latach 2020-2021).
– Obecnie weryfikujemy oferty zgłoszone w przetargu na opracowanie przebiegu obejścia Szczebrzeszyna o długości ok. 4 km. Prace będą prowadzone w latach 2024-2026. Na początku przyszłego roku ogłosimy przetarg na opracowanie dokumentacji przebudowy DK74 od końca obejścia Szczebrzeszyna do Zamościa – mówi rzecznik.
Ten odcinek ma 15 km długości. Jego realizację zaplanowana na lata 2022-2024.
Podpisano także umowę z firmą ZDI na opracowanie dokumentacji dla odcinka od Zamościa do Miączyna (7,3 km, realizacja 2021-2022). Kończona jest też dokumentacja na przebudowę odcinka Jarosławiec–Miączyn (4,4 km, realizacja 2019-2021).
– Jeszcze przed końcem roku ogłosimy dwa przetargi na opracowanie dokumentacji na przebudowę odcinka Horyszów–Hrubieszów (18,7 km) oraz Hrubieszów–Zosin (13,8 km) – dodaje rzecznik. Realizacja obu przewidziana jest na lata 2022–2024.