

Ma 12 metrów, zużywa 6 kg paliwa na 100 km i emituje 0 (słownie „zero”) szkodliwych substancji i 100 proc. (słownie „sto”) pary wodnej. Oto Arthur Bus H2 Zero, wyprodukowany w halach po Daewoo Motor Polska w Lublinie.

Najnowsze dziecko lubelskiej motoryzacji to wspólny projekt niemieckich i polskich inżynierów, opracowany przez wrocławską spółkę Arthur Bus (jej 100-procentowym właścicielem jest założony w zeszłym roku startup Arthur Bus GMBH), której zakład produkcyjny znajduje się halach przy ul. Frezerów po byłej fabryce DMP. Autobus miał swoją premierę w minionym tygodniu na branżowych targach Bus2Bus w Berlinie. To dość nieoczekiwana premiera, bo firma do tej pory nie chwaliła się swoimi osiągnięciami. W komunikacie prasowym podano, że wcześniej testy wodorowego autobusu były prowadzone w Holandii.
– Nad jego koncepcją – na platformie chmurowej – pracował 40-osobowy międzynarodowy zespół jednocześnie w Monachium i w Lublinie – mówi Dziennikowi Rafał Słomka, członek zarządu Arthur Bus. – W Berlinie pokazaliśmy pierwszy, 12-metrowy egzemplarz. Autobus przechodzi teraz proces homologacji. Wielkość produkcji będzie uzależniona od zapotrzebowania rynku, a zamówienia mamy zamiar zdobywać przede wszystkim w ramach postępowań publicznych prowadzonych m.in. przez samorządy.
Arthur H2 Zero napędzany jest silnikiem wodorowym, który – według zapewnień producenta – ma zużywać mniej niż 6 kg tego paliwa na 100 km i mieć przy tym zasięg 450 km. Ma być produkowany także w dłuższej, 18-metrowej wersji.
– Dzięki naszym autobusom chcemy dać dużym i małym miastom, a także społecznościom regionalnym możliwość bezemisyjnego, cichego i ekonomicznego dowozu ludzi do miejsc docelowych – zapowiada Philipp Glonner, dyrektor generalny i współzałożyciel Arthur Bus.
Solorz też na wodór
To nie jedyna taka motoryzacyjna inicjatywa w naszym regionie. Jak już informowaliśmy, autobusy napędzane wodorem mają powstawać także w Świdniku. Plany budowy fabryki ogłosił w grudniu miliarder i właściciel Polsatu Zygmunt Solorz. Grupa Polsat Plus kupiła już grunt pod budowę, a zakład ma ruszyć w przyszłym roku. Powstanie na pięciohektarowej działce przy ul. Nadleśnej w Strefie Aktywności Gospodarczej. Będzie produkować 100 autobusów napędzanych wodorem rocznie.
