Rozpoczęła się sprzedaż biletów na spektakle Konfrontacji Teatralnych. W tym roku festiwal potrwa od 23 września do 25 października. Sami organizatorzy przyznają, że będzie to dosyć nietypowa edycja.
Zawsze posiłkowaliśmy się kuratorami i oni w porozumieniu z nami budowali program – mówi Janusz Opryński, dyrektor festiwalu. W tym roku będzie inaczej. Zespół Centrum Kultury sam skomponował program. – Chciałbym, żeby festiwal nie był kojarzony z jedną osobą, czyli ze mną, żeby istniał jako instytucja. Mamy ludzi, którzy potrafią to robić samodzielnie, a moja obecność jest rodzajem otuchy.
To idzie młodość
– Nie zobaczycie państwo jakiejś superklasycznej klasyki, tylko spektakle oparte w większości na scenariuszach autorskich, ale także na młodej literaturze – podkreśla Piotr Pękala z biura organizacji festiwalu. – Nie mamy żadnej jednej gwiazdy, jednego spektaklu, który chcielibyśmy wystawić na piedestał. Stworzyliśmy pewien kalejdoskop wybitnych młodych twórców.
– To są reżyserzy nowego pokolenia, aktywni, z dużą odwagą penetrujący dzisiejszy świat – dodaje Opryński.
Normalność, czyli co?
W programie jest m.in. „Apokalipsa” Michała Borczucha z Nowego Teatru w Warszawie. – Nie jest to spektakl o pandemii, bo powstał dużo wcześniej, w 2014 r., ale jest niesamowity, bo pasuje do każdego czasu – mówi Pękala. Jest to opowieść dotykająca problemu uchodźstwa, osnuta wokół postaci Oriany Fallaci oraz Piera Paolo Pasoliniego, z rolą Jacka Poniedziałka, który będzie też gościem jednego z festiwalowych spotkań.
Widzowie zobaczą również „Psy ras drobnych” Iwony Kempy ze stołecznego Teatru Dramatycznego. Miejscem akcji jest psychiatryczny oddział dla „ras drobnych”, czyli lżejszych przypadków. Spektakl na podstawie książki Olgi Hund stawia pod znakiem zapytania normalność świata, w którym na co dzień żyjemy.
Konfrontacje sięgną w tym roku po dwie adaptacje powieści Édouarda Louisa, w tym jego debiutancki „Koniec z Eddym”, autobiograficzną opowieść o dorastaniu w ubóstwie i z metką wyrzutka. Na warsztat wziął go warszawski Teatr Studio (reż. Anna Smolar). Po Louisa sięgnęła też Ewelina Marciniak (Teatr im. Fredry, Gniezno), która pokaże „Historię przemocy”.
Ludzie są również tacy
W tym roku będzie można także poznać historię Zuzanny Ginczanki, utalentowanej poetki żydowskiego pochodzenia. O tej postaci mówiło się już w Lublinie podczas zeszłorocznego festiwalu Open City, gdy na ul. Ku Farze zawisł neonowy napis „Chominowa”. To nazwisko kobiety, która podczas II wojny światowej zadenuncjowała żydowską poetkę ukrywającą się we Lwowie. Poetka uciekła do Krakowa, tam również została wydana, co kosztowało ją życie.
Po tę tragiczną historię sięga Anna Gryszkówna, która na tegoroczne Konfrontacje Teatralne przywiezie też spektakl „Idę”. Mierzy się w nim z pytaniami, z którymi zderzyła nas epidemia, a wykorzystuje przy tym „Dom dzienny, dom nocny” Olgi Tokarczuk, „Wspólny Pokój” Virginii Woolf oraz wiersze Anny Świrszczyńskiej.
W festiwalowym programie nie zabrakło miejsca dla lubelskiego Teatru Osterwy, który pokaże „Norę” (reż. Kuba Kowalski) na podstawie „Domu Lalki” Ibsena, uważanego za pierwszy otwarcie feministyczny tekst w historii dramatu. Warszawski Teatr Dramatyczny przywiezie ponadto „Fatalistę. Singerowską historię w V aktach” (reż. Wojciech Urbański) inspirowanego opowiadaniem Singera. Będzie też „Bezmatek” krakowskiego Teatru Ludowego (reż. Marcin Liber), do którego muzykę na żywo ma grać muzyk zespołu Nagrobki.
Teatr bez fajerwerków
Spektakle będzie można oglądać głównie w Centrum Kultury, chociaż są jeszcze dwie inne sceny: Teatr Osterwy i studio lubelskiego oddziału Telewizji Polskiej.
– Nasze spektakle są kameralne – mówi Barbara Sawicka, producentka festiwalu. – Zrezygnowaliśmy z dużych produkcji, na które w czasach pandemii nas nie stać. Z punktu widzenia sytuacji ekonomicznej nieetyczne jest zapraszanie wielkich produkcji, które pożerają nam połowę budżetu.
Co im grało w duszach?
Po obejrzeniu spektakli będzie można porozmawiać o tym, co grało w duszy ich twórcom. Takie spotkania odbędą się zaraz po zakończeniu każdego z widowisk. – Ale niektóre ze spotkań przygotujemy dla państwa online, w związku z tym, że nie wszyscy twórcy do Lublina przyjadą – zastrzega Sawicka. O sztuce będzie można pogawędzić także w klubie festiwalowym, bo w tym roku Centrum Kultury znalazło sponsora. Festiwalowi mają towarzyszyć wydarzenia muzyczne. – Planujemy je w weekendy: piątek, sobota i niedziela.
Bilety już w sprzedaży
Bilety w cenie 30 i 40 zł można kupować w kasie CK czynnej od poniedziałku do piątku od godz. 12 do 18 oraz godzinę przed wydarzeniem, a także poprzez stronę internetową cklublin.bilety24.pl.
PEŁNY PROGRAM
23 września (czw)
19:00 “Otchłanie. Czy sztuka potrzebuje ofiary” Spotkanie drugie – Iga Dzieciuchowicz, Zofia Milska-Wrzosińska. Prowadzenie: Piotr Pękala / Sala Widowiskowa / wstęp wolny
25 września (sob)
19:00 Teatr Ludowy (Kraków) “Bezmatek”, reż. M. Liber / Sala Widowiskowa / 60 min / 20/30 zł
26 września (ndz)
19:00 SIKSA „Cudowne i pożyteczne” – koncert/performance / Klub festiwalowy / 70 min / 20/30 zł
1 października (pt)
19:00 “Wygnaniec: 21 scen z życia Zygmunta Baumana” – spotkanie z Arturem Domosławskim. Prowadzenie: Janusz Opryński / Sala Widowiskowa / wstęp wolny
2 października (sob)
18:00 Instytut Sztuk Performatywnych (Warszawa) “Po prostu”, reż. W. Szczawińska / Sala Prób 4 Centrum Kultury / 75 min / 20/30 zł
20:00 Teraz Poliż “Czarny kwadrat. Sonata for keyboard and tape”, reż. W. Blecharz – koncert/spektakl / Sala Widowiskowa / 45 min / 20/30 zł
4 października (pon)
19:00 Teatr Łaźnia Nowa(Kraków), Bałtycka Agencja Artystyczna BART “Ginczanka. Przepis na prostotę życia”, reż. A. Gryszkówna / Sala Widowiskowa / 60 min / 30/40 zł
6 października (śr)
19:00 “(Nie)Dziennik” – spotkanie z Jackiem Poniedziałkiem. Prowadzenie: Jacek Wakar / Sala Widowiskowa / wstęp wolny
7 października (czw)
19:00 Nowy Teatr (Warszawa) “Apokalipsa”, reż. M. Borczuch / 120 min / Studio TVP Lublin / 30/40 zł
11 października (pon)
19:00 Teatr Dramatyczny (Warszawa) “Psy ras drobnych”, reż. I. Kempa / Sala Widowiskowa / 70 min / 30/40 zł
12 października (wt)
19:00 Teatr Studio (Warszawa) “Koniec z Eddym”, reż. A. Smolar / Teatr im. J. Osterwy / 140 min / 30/40 zł (parter), 20/30 zł (balkony)
14 października (czw)
19:00 “Witajcie w cięższych czasach” – spotkanie z Przemysławem Wielgoszem. Prowadzenie: Piotr Pękala / Sala Widowiskowa / wstęp wolny
15 października (pt)
19:00 “Idę”, reż. A. Gryszkówna / Sala Czarna / 60 min / 20/30 zł
16 października (sob)
19:00 Teatr im. J. Osterwy w Lublinie “Nora”, reż. K. Kowalski / Teatr im. J. Osterwy / 110 min / bilety do kupienia w kasie Teatru Osterwy 55/35, 40/25, 20/10 (sektory I, II, III)
17 października (ndz)
18:00 Teatr Dramatyczny (Warszawa) “Fatalista. Singerowska Historia w V Aktach”, reż. W. Urbański / Sala Widowiskowa / 165 min (1 przerwa) / 30/40 zł
Po spektaklu spotkanie z Tadeuszem Słobodziankiem. Prowadzenie: Jacek Wakar / Klub Festiwalowy / wstęp wolny
22 października (pt)
19:00 “Jezus Niechrystus” – spotkanie z Piotrem Augustyniakiem. Prowadzenie: Piotr Pękala / Sala Widowiskowa / wstęp wolny
25 października (pon)
19:00 Teatr im. A. Fredry (Gniezno) “Historia przemocy”, reż. E. Marciniak / Sala Widowiskowa / 90 min / 30/40 zł