

Płyty drogowe betonowe mają szerokie zastosowanie w przemyśle drogowym. Wykorzystywane są jako rozwiązanie przejściowe, dla drogi dojazdowej na placu budowy i podczas tworzenia podjazdów do budynków. Idealnie sprawdzają się jako szybka alternatywa naprawy asfaltu czy ustabilizowania błotnistego terenu.

Płyty drogowe sprawdzają się także w przydomowych ogrodach i podwórkach. Materiały, z jakich wykonywane są płyty drogowe (beton, beton zbrojony), zapewniają wysoką wytrzymałość na uszkodzenia i wytrzymałość nośną. Dlatego też ich główne zastosowanie ma miejsce tam, gdzie często poruszają się ciężkie sprzęty czy auta z pełnym załadunkiem.
Mimo iż powszechnie płyty drogowe uchodzą za tymczasowe rozwiązanie, dość często są użytkowane przez wiele lat. Trwałe i mocne materiały są gwarantem długoletniej wytrzymałości. Płyty drogowe betonowe są wielokrotnego użytku, mimo demontażu nie tracą swoich właściwości. Możliwość użycia ich ponownie pozytywnie wpływa na środowisko.
Płyty drogowe betonowe
Płyty drogowe betonowe wykonywane są z betonu, prefabrykatów (prefabrykaty powstają poza miejscem ich przeznaczenia), czy z udziałem elementów żelbetowych. Elementy te wzmacniają całą konstrukcję płyty, skutkując większą jej wytrzymałością. Płyty drogowe możemy podzielić na:
Płyty pełne

- płyta drogowa MON - płyta drogowa, która idealnie sprawdza się do utwardzenia nawierzchni na placach budowy, czy pod parkingi samochodowe. Szerokie zastosowanie tych płyt zawdzięcza się ich wyglądowi. Płyty MON nie posiadają otworów i wyżłobień. Świetnie sprawdza się jako tymczasowa droga nawet w miejscach, gdzie często przebywa dużo osób, a także do utwardzenia dróg wiejskich.
Płyty drogowe MON dobrze sprawdzą się do budowy parkingów z przeznaczeniem na ciężki sprzęt. Z powodzeniem mogą być także stosowane w ruchu pieszym. Co istotne, użycie płyt betonowych pozwala uniknąć w newralgicznych miejscach tworzenia się kałuż, błota, a nawet osuwania się ziemi.

Płyty ażurowe
- płyty drogowe JOMB, JUMBO, MEBA - uznawane za najpopularniejsze płyty drogowe. Używane do naprawy wadliwych odcinków drogi, jako drogi montażowe - dojazdy do budowy. Są to prefabrykaty, które bardzo dobrze znoszą obciążenia. Dzięki temu, że są ażurowe, bardzo często znajdują swoje zastosowanie w indywidualnych gospodarstwach domowych (umożliwiają odpływ wody).
Płyty ażurowe są ciekawą alternatywą dla tradycyjnych płyt drogowych czy innych nawierzchni stosowanych w infrastrukturze drogowej, czy gospodarstwach domowych, które zakrywają całą powierzchnię.
Płyta drogowa - zalety

Płyty drogowe mają szeroki wachlarz zastosowania a co za tym idzie wiele istotnych zalet. Do najważniejszych należą:
- wielokrotność użycia,
- atrakcyjny wygląd,
- wytrzymałość na pojazdy ciężarowe,
- szybkie zastosowanie.
Warto zaznaczyć, że płyty drogowe w niejednej sytuacji „ratują” nawierzchnie drogowe. Poprzez szybki montaż w łatwy sposób można usunąć tymczasowo uszkodzoną nawierzchnię i zastąpić ją płytą drogową. Wykorzystanie takiej płyty daje pewność, że droga będzie możliwa do użytku. Nie można pominąć także wielorazowości płyt drogowych. W momencie usunięcia usterki czy zmiany nawierzchni na inną, płyty betonowe w dalszym ciągu będą możliwe do użytku w innym miejscu. Sama trwałość produktu przemawia za jego użyciem na podjazdach czy drogach wiejskich, gdzie posłużą długi czas. Nie można także pominąć aspektu odporności na niekorzystne warunki pogodowe. Płyty wytrzymują zarówno mroźne jak i upalne dni, deszcz, śnieg i nie wykruszają się.
Montaż płyt drogowych

Przed przystąpieniem do montażu płyt drogowych należy odpowiednio przygotować teren. W ramach przygotowania trzeba usunąć z podłoża wszelkie śmieci i gałęzie. Teren, na którym będą układane płyty, musi być czysty.
- Pierwszym etapem jest wykonanie warstwy podbudowy ze żwiru lub piasku.
- Kolejnym etapem jest nałożenie warstwy tzw. wyrównawczej, najlepiej mieszanki cementowo - piaskowej. Powinna ona mieć około 3- 5 cm, dzięki temu montowane elementy będą stabilne.
- Następnym etapem jest układanie płyt. Warto pamiętać by dolegały one szczelnie do siebie, zostawiając jedynie około 1 cm na tzw. przerwy dylatacyjnej. W razie uszkodzenia płyty podczas montażu należy niezwłocznie dokonać podmiany na nową.
- Ostatnim krokiem jest wypełnienie otworów pospółką oraz piaskiem.
Tak wykonany montaż, zgodnie z wytycznymi, zapewni długotrwały efekt i możliwość korzystania bez ewentualnych uszkodzeń.
