Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Kraśnik

6 grudnia 2023 r.
8:10

Czy kolej dojedzie do Kraśnika Fabrycznego?

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 A A

Sprawa planowanej budowy linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego, z łącznicą do dzielnicy starej, rozpala emocje mieszkańców tego miasta. Wprawdzie lina jest na razie w fazie projektowania, ale zaproponowane warianty przebiegu już polaryzują lokalną społeczność. Linia kolejowa to kolejna po spalarni śmieci, inwestycja dzieląca mieszkańców tego miasta. Ostatnie spotkanie zirytowanych kraśniczan z kolejarzami miało miejsce 30 listopada w Lublinie.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

16 września, na miesiąc przed wyborami do Sejmu i Senatu, w Janowie Lubelskim podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z nadzorem autorskim dla budowy nowej linii z Szastarki pow. kraśnicki do Janowa Lubelskiego i Biłgoraja z łącznicą do dzielnicy fabrycznej Kraśnika.

Umowa dotyczy przygotowania dokumentacji projektowej, nowej 18-kilometrowej linii kolejowa Szastarka – Janów Lubelski oraz ok. 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik. Powstanie także dokumentacja projektowa dla budowy oraz elektryfikacji 35 km odcinka jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski – Biłgoraj. Zaprojektowanie tych linii będzie kosztować ponad 23 mln zł netto.

Dokumentacja będzie zrealizowana w ramach rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”

Korytarz

W przypadku Kraśnika PKP PLK określiła „korytarz”, w którym miałaby przebiegać, przedstawiono cztery warianty linii. Pierwotnie w starej części miasta linia miałby być pociągnięta przez zabudowane tereny w okolicy ul. Zakrzowieckiej, w pobliżu Zespołu Szkół nr 1 i Urzędu Miasta, w pobliżu ulicy Janowskiej i przecinać ul. Przemysłową.

W kierunku dzielnicy fabrycznej ma prowadzić między obwodnicą północną Kraśnika (ul. Lubelskiego Lipca 1980), a Aleją Tysiąclecia, w pobliżu osiedli jednorodzinnych (ul. Willowa, Starej Baśni, Ostrowiecka, Szafirowa), a także przebiegać przez ogródki działkowe w dzielnicy fabrycznej (ROD Marzenie i ROD Stokrotka). Takie lokowanie torów wzbudziło protesty mieszkańców.

Stowarzyszenie niezadowolonych

Od kilku tygodni mieszkańcy Kraśnika protestują przeciwko planom PKP dotyczącym budowy linii kolejowej do dzielnicy fabrycznej miasta. Kraśniczanie uważają, że propozycje, z jakimi wychodzi kolej, będą miały negatywny wpływ na rozwój miasta oraz ingerują w ich mienie.

Zaangażowani kraśniczanie powołali do życia Stowarzyszenie „STOP NIC O NAS BEZ NAS”. – To głos mieszkańców Kraśnika. Inicjatywą powstania stowarzyszenia było zmobilizowanie mieszkańców i wspólne pokazanie niezadowolenie i oburzenia planowaną inwestycją kolejową w Kraśniku – piszą założyciele tego stowarzyszenia.

Spotkanie

W minionym tygodniu, 30 listopada, w siedzibie PKP na ul. Okopowej w Lublinie, odbyło się spotkanie dotyczące planowanej budowy linii kolejowej do dzielnicy fabrycznej Kraśnika.

Przedstawiciele PKP zaprezentowali dotychczasowy postęp prac i przedstawili nowe propozycje przebiegu tej linii. Dyskusja była momentami burzliwa. Po zapoznaniu się ze szczegółami propozycji PKP PLK mieszkańcy, członkowie stowarzyszenie „STOP NIC O NAS BEZ NAS” i burmistrz Kraśnika przedstawili swoje stanowisko,. 

– Budowa kolei nie może być celem samym w sobie, dlatego dobrze się stało, że PKP rozważa inne warianty przebiegu linii kolejowej do dzielnicy fabrycznej. Musimy walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym i promować bardziej ekologiczny transport. Ale trzeba to robić w zgodzie mieszkańcami i z interesem miasta. Takie projekty nie mogą drastycznie ingerować w tkankę społeczną Kraśnika i własność prywatną – podkreśla burmistrz Wojciech Wilk.

– Zostały nam przedstawione różne warianty trasowania, niestety większość z nich, tak jak początkowy wariant D, jest niekorzystny dla mieszkańców starej dzielnicy Kraśnika i gminy Kraśnik. Wyburzeń domów niestety nie da się uniknąć, stąd nasze duże niezadowolenie i niepokój z tym związany. Boimy się, że będziemy musieli wyprowadzać się z swoich domów, w wielu przypadkach dopiero, co zbudowanych – mówią nam przedstawiciele tego stowarzyszenia „STOP NIC O NAS BEZ NAS”.

Kolej to szansa Kraśnika

– Inwestycja „Kolej+”, w tym budowa jednotorowej linii kolejowej Kraśnik- Kraśnik Fabryczny, wpłynie na poprawę warunków życia, rozwój i wzrost atrakcyjności naszego miasta. Połączenie to przyczyni się do wyeliminowania wykluczenia komunikacyjnego zapewniającego lepszy dostęp do kolei, co oznacza lepsze i tańsze połączenie z Lublinem - stolicą województwa – mówi Jarosław Jamróz (Prawo i Sprawiedliwość), wiceprzewodniczący Rady Miasta Kraśnika.

Jego zdaniem budowa linii kolejowej nie tylko wpłynie na rozwój regionu, ale też ułatwi w przyszłości podróże mieszkańców tego miasta do pracy, szkół wyższych i średnich. – W czasie, kiedy rysuje się perspektywa zamkniętych stref dla ruchu pojazdów spalinowych jest to inwestycja, której nie wolno nam zaniechać – dodaje.

Jarosław Jamróz zwraca uwagę, że projektowanie linii kolejowej Kraśnik – Kraśnik Fabryczny musi być rozsądne, pozwalające na zminimalizowanie potencjalnych konfliktów. – Nową linię należy poprowadzić przez tereny niezagospodarowane, jak najmniej inwazyjnie dla istniejącej zabudowy, nie wpływając na pogorszenie warunków życia – dodaje Jarosław Jamróz.

Zdaniem polityka PiS, nowa linia nie może ograniczać rozwoju osiedli mieszkaniowych znajdujących się na trasie budowy linii kolejowej. – Budowa linii kolejowej Kraśnik - Kraśnik Fabryczny jest szansą na rozwój i łatwiejsze życie następnych pokoleń, której nie wolno nam zmarnować – kończy Jarosław Jamróz.

Ludzie mówią „nie”

Stowarzyszenie STOP NIC O NAS BEZ NAS to głos mieszkańców Kraśnika. Inicjatywą powstania stowarzyszenia było zmobilizowanie mieszkańców i wspólne pokazanie niezadowolenie i oburzenia planowaną inwestycją kolejową w Kraśniku.

Według opinii ludzi z „STOP NIC O NAS BEZ NAS” kolejowa inwestycja niesie za sobą także negatywny aspekt, jeśli chodzi o rozwój Kraśnika. – Wiele działek, przez które miałaby iść kolej, to działki z dużym potencjałem inwestycyjnym. Obawiamy się także, że oprócz kolei pasażerskiej będzie to także kolej towarowa transportująca ogromne ilości śmieci do planowanej spalarni – dodają członkowie stowarzyszenia.

Zwracają także uwagę, że w Kraśniku jest już kolej, dzięki której mieszkańcy Kraśnika są bardzo dobrze skomunikowani z wieloma miastami, w tym także z Lublinem.

– W 2022 r. nastąpiło oficjalne otwarcie nowego dworca mieszącego się przy ulicy Kolejowej w Kraśniku. Można do niego bardzo szybko dojechać z dzielnicy fabrycznej i starej komunikacja miejską – podają kolejny argument na „nie” nowej linii kolejowej.

Członkowie tego stowarzyszenia zwracają też uwagę, że w chwili obecnej dojazd do Lublina S19 samochodem zajmuje około 30 minut. – Doskonale widać wiele aspektów mówiących o tym, że ta inwestycja jest, nam mieszkańcom Kraśnika, zupełnie niepotrzebna – kończą przedstawiciele tego stowarzyszenia.

Ofiary też protestują

Jednym z przeciwników budowy nowej linii kolejowej jest dr Dominik Szulc, społeczny Opiekun Zabytków Powiatu Kraśnickiego.

– W związku z planowaną budową nowej nitki kolejowej do projektowanej stacji Kraśnik Fabryczny, inwestor zaplanował, zarówno w wariancie realizacyjnym tzw. D, jak również wszystkich zaprezentowanych podczas spotkania z mieszkańcami i samorządowcami w dniu 30 listopada br., jej trasowanie po pozostałościach obozu pracy „Budzyń" - podobozu Majdanka oraz wspomnianej stacji w miejscu, co najmniej jednej mogiły zbiorowej ofiar Zagłady, której lokalizację udało się potwierdzić przed 3 tygodniami drogą badań archeologicznych prowadzonych na podstawie decyzji Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – tłumaczy dr Dominik Szulc.

Dr Szulc w dniu 16 października pisemnie poinformował prezesa PKP-PLK o braku możliwości budowy linii w północnej i zachodniej części działki nr ewidencyjny 162/137 w obrębie geodezyjnym Północ w Kraśniku wskazując jednocześnie możliwość jej alternatywnego poprowadzenia w południowym pasie działki.

– Dodatkowo w dniu 7 listopada br. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego ponownie, z własnej inicjatywy, przekazał spółce PKP-PLK moje zasadnicze zastrzeżenia. Do dziś inwestor nie odniósł się do nich w żadnej formie, a z przebiegu spotkania w dniu 30 listopada br. wynika, że prawdopodobnie nie zamierza ich uwzględniać – dodaje dr Szulc.

4 grudnia br. podjął działanie formalne zmierzające do uniemożliwienia inwestorowi realizacji przedmiotowej inwestycji. – Ta inwestycja doprowadzi do zniszczenia dowodów na popełnienie w 1944 r. przez funkcjonariuszy Rzeszy Wielkoniemieckiej zbrodni wojennej noszącej znamiona zbrodni przeciw ludzkości, które zgodnie z prawem międzynarodowym nie podlegają przedawnieniu – dodaje dr Szulc. Chodzi o pismo do dr. Dariusza Kopciowskiego, dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie.

Trzy lata dyskusji

Zasadniczym celem tego projektu jest budowa linii kolejowej z Szastarki pow. kraśnicki do Janowa Lubelskiego i Biłgoraja z łącznicą do dzielnicy fabrycznej Kraśnika. Prace nad koncepcją tych linii trwają już od trzech lat. Już w 2021 r. pojawiły się pierwsze problemy, które sygnalizował w rozmowach z PKP burmistrz Kraśnika.

– Przez ostatnie trzy lata te najbardziej kontrowersyjne i inwazyjne warianty proponowane przez kolej udało się wyeliminować z prac nad koncepcją budowy linii – wyjaśnia Wojciech Wilk. – Mówię tu o propozycji położenia torów niemal przez środek starej części miasta. Od początku stoję na stanowisku, że nie możemy zgodzić się na taki przebieg linii kolejowej do dzielnicy fabrycznej, który byłby sprzeczny z interesem mieszkańców i z kierunkiem rozwoju miasta. Dotychczas prezentowany jako priorytetowy wariant D, z przystankami przy Tsubaki Nakashima i na osiedlu Piaski, miałby swój przebieg przez tereny leśne i te przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe między oboma dzielnicami miasta. Jeżeli chodzi o zabudowę mieszkaniową, to jedne z ostatnich takich terenów w Kraśniku –kończy burmistrz.

 

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Będą straszyć. Kozłówka zachęca do zwiedzania pałacowych komnat po zmroku

Będą straszyć. Kozłówka zachęca do zwiedzania pałacowych komnat po zmroku

Niestety na to wydarzenie wolnych miejsc już nie ma. Ci, którzy zamówili bilety wcześniej, w środę wezmą udział w niezwykłym, wieczornym spacerze po komnatach pałacu Zamoyjskich. Nie będą sami. Z mroków historycznych wnętrz wyłonią się duchy dawnych mieszkańców.

Szybko strzelony gol im nie pomógł. Opinie po meczu Górnika Łęczna z GKS Tychy

Szybko strzelony gol im nie pomógł. Opinie po meczu Górnika Łęczna z GKS Tychy

W sobotni wieczór na boisku spotkały się Górnik Łęczna i GKS Tychy, a więc dwa zespoły, które w tym sezonie są specjalistami od remisów. Choć w meczu padło aż cztery gole to spotkanie zgodnie z przewidywaniami zakończyło się podziałem punktów. Jak mecz oceniają obaj trenerzy?

Znowu sami odebraliśmy sobie szansę, czyli opinie po meczu Świdniczanka – Podlasie
galeria

Znowu sami odebraliśmy sobie szansę, czyli opinie po meczu Świdniczanka – Podlasie

Świdniczanka do derbów z Podlasiem przystępowała z serią pięciu porażek z rzędu. Bialczanie chcieli za to przełamać fatalną, wyjazdową passę. W tym sezonie wygrali wcześniej tylko raz w gościach. Ostatecznie swój cel zrealizowali biało-zieloni, chociaż niewiele zabrakło, aby derby zakończyły się remisem. Jak spotkanie oceniają trenerzy obu ekip?

Słynne kawasaki należy do polskiego kolekcjonera
Dęblin
galeria

Wystąpił w Top Gun. Teraz można go oglądać w Dęblinie

Czarno-czerwony kawasaki GPZ 900r Ninja - ten sam, na którym w 1986 roku w filmie Top Gun jeździł Tom Cruise, a także towarzysząca mu Kelly McGillis - stoi teraz w hangarze Muzuem Sił Powietrznych w Dęblinie. To jedna z kilku maszyn, która brała udział w produkcji amerykańskiego studia Paramount Pictures.

Bialska Rada Kobiet
Biała Podlaska

Nie dostały się do rady miasta, ale trafiły do innej. Jakie były zasady naboru?

Czternaście powołanych przez prezydenta pań ma strzec spraw kobiet w Białej Podlaskiej. Ten nowy organ doradczy na razie ma działać 3 lata. W większości to nazwiska związane ze środowiskiem obecnej władzy w mieście.

La vida loca. Co za impreza!
foto
galeria

La vida loca. Co za impreza!

Co to była za impreza! El Cubano odleciało. Zobaczcie, co się działo na parkiecie i jak się bawił Lublin.

Otylia Jędrzejczak odwiedziła Chełm
ZDJĘCIA

Otylia Jędrzejczak odwiedziła Chełm

Otylia Swim Tour, czyli cykl zawodów dla dzieci w sobotę zawitał do Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie. Z jedyną, polską mistrzynią olimpijską ćwiczyło ponad sto dzieci. Trzeba dodać, że utytułowaną pływaczkę przywitał efektowny mural z jej podobizną.

W Świdniku słuchają jazzu. Dzisiaj koncert znanego, kubańskiego pianisty
zdjęcia
galeria

W Świdniku słuchają jazzu. Dzisiaj koncert znanego, kubańskiego pianisty

Trwa XIX Świdnik Jazz Festival. W programie festiwalu znalazły się koncerty uznanych artystów z Polski i zagranicy, którzy grają na wysokim poziomie. Wśród nich m.in. świdnicka Helicopters Brass Orchestra, Aleksandra Kutrzepa Quartet oraz kubański pianista Alfredo Rodriguez.

Magia świąt w azjatyckim stylu. Trwa festiwal Akira Hello Christmas
zdjęcia
galeria
film

Magia świąt w azjatyckim stylu. Trwa festiwal Akira Hello Christmas

Cosplay, manga, horoskopy, warsztaty i gry planszowe, a to wszystko w świątecznym klimacie. Dwudniowy festiwal Akira to gratka dla fanów kultury azjatyckiej.

AZS UMCS Lublin zaprasza na mecz siatkarek. Biletem wstępu słodycze

AZS UMCS Lublin zaprasza na mecz siatkarek. Biletem wstępu słodycze

Dzisiaj sezon 2024/2025 rozpoczną siatkarki DRS AZS UMCS Lublin. Akademiczki na inaugurację zagrają u siebie z Feniks AZS Politechnika Lubelska. Spotkanie zaplanowano na godz. 18 w sali ZS nr 5 przy ul. Elsnera.

Ostra sobota w lubelskiej klubokawiarni - zdjęcia
foto
galeria

Ostra sobota w lubelskiej klubokawiarni - zdjęcia

Ostra Sobota w Klubokawiarni OSTRO! Za didżejką stanął jeden z najlepszych didżejów w Polsce - 69beats oraz Szop-n! Jak zawsze było dużo fajnej muzyki. Jeśli jesteście ciekawi jak było, to zapraszamy do obejrzenia naszej fotogalerii.

Zimowe warunki na drogach zbierają żniwo. Wypadki w regionie

Zimowe warunki na drogach zbierają żniwo. Wypadki w regionie

Śliska nawierzchnia i niedostosowanie prędkości do warunków drogowych były przyczyną dwóch zdarzeń, do których doszło wczoraj i dziś rano w Chotyłowie i Białej Podlaskiej. Policja apeluje o ostrożność za kierownicą oraz dostosowanie stylu jazdy do panujących warunków atmosferycznych.

Górnik Łęczna zremisował ósmy mecz w rundzie jesiennej

Górnik Łęczna dwa razy prowadził z GKS Tychy, ale kompletu punktów nie wywalczył

Po 16. kolejkach Górnik Łęczna miał na koncie siedem remisów na zapleczu PKO BP Ekstraklasy. Tym razem do Łęcznej przyjechał GKS Tychy, a więc drużyna, która w tym sezonie punktami dzieliła się do tej pory aż 10-krotnie. W meczu padły aż cztery gole, ale obie drużyny solidarnie podzieliły się punktami po raz kolejny.

Raz, dwa, trzy "i,,...
galeria

Raz, dwa, trzy "i,,...

W dniach 23-25 listopada w Lublinie odbywa się 3. FIT – Festiwal Improwizacji Teatralnych, który zaprasza publiczność do świata spontanicznych spektakli, pełnych kreatywności i interakcji. Wydarzenie odbywające się w Domu Kultury LSM to wyjątkowa okazja, by doświadczyć magii, improwizacji i zabawy.

Stella Johnson wróciła do gry po przerwie spowodowanej kontuzją

Polski Cukier AZS UMCS do przerwy prowadził we Wrocławiu, a przegrał ze Ślęzą ponad 20 punktami

Polski Cukier AZS UMCS Lublin został rozgromiony we Wrocławiu. Zespołowi, który aspiruje do medali mistrzostw Polski takie porażki nie przystoją.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium