![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
![Bogdanka](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/news/2015/2015-08/ff7ca3a682974e5b3f5741a73817ac69.jpg)
Mimo trudnej sytuacji na rynku lubelska Bogdanka wciąż jest w dobrej sytuacji. Chociaż sprzedaż węgla spada, firma wciąż jest „nad kreską”. Kopalnia tnie koszty i dostosowuje się do nowych warunków.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
![Artykuł otwarty](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/open-article.png)
![AdBlock](https://cdn01.dziennikwschodni.pl/media/user/adblock-logos.png)
Grupa LW Bogdanka opublikowała właśnie wyniki finansowe za pierwszy kwartał tego roku. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 843,6 mln zł. Były o 10,8 proc. mniejsze niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Wynik EBITDA (tak określa się zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków oraz amortyzacji – dop. red.). wyniósł 291,8 mln zł. Zysk netto 75,5 mln zł. W samym drugim kwartale, pomimo niższych przychodów zysk netto był wyższy niż w roku 2014 i w pierwszym kwartale 2015 r. Wyniósł 42,8 mln zł.
Bogdanka działa w coraz trudniejszych warunkach. Na rynku utrzymuje się nadwyżka węgla, co wpływa na spadek cen. W tej sytuacji władze spółki dobrze oceniają wyniki Bogdanki.
– Działalność spółki oraz osiągnięte przez nią wyniki finansowe pozostawały pod wpływem trudnej sytuacji na rynku węgla, która spowodowała konieczność dostosowania naszej produkcji do możliwości sprzedaży na rynku – wyjaśnia Zbigniew Stopa, prezes LW Bogdanka.
Sytuację Bogdanki utrudniło zmniejszenie zamówień ze strony spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa.
– Ten fakt w połączeniu z utrzymującą się nadpodażą węgla, wysokim poziomem zapasów u jego najważniejszych odbiorców oraz silną presją na obniżkę cen, zmusiły nas do korekty w dół planów sprzedażowych, a co za tym idzie produkcyjnych –dodaje Stopa. – Konsekwencją tego była kolejna znacząca redukcja zakładanych na 2015 r. nakładów inwestycyjnych. Nie możemy liczyć na pomoc publiczną, z której obficie czerpią nasi śląscy konkurenci.
W pierwszej połowie tego roku produkcja węgla w Bogdance wyniosła 3,9 mln ton i była niższa o 8,5 proc. niż rok temu. Tegoroczna sprzedaż wyniosła 3,8 mln ton węgla i była niższa o 0,5 mln ton od ubiegłorocznych wyników. Spółka zakłada sprzedaż węgla w 2015 r. na poziomie ok. 8,5 mln ton.
Dostosowując się do sytuacji na rynku, Bogdanka tnie koszty, w tym nakłady na inwestycje. W pierwszej połowie tego roku spółce udało się w ten sposób zmniejszyć koszty produkcji o ponad 6 proc. Planowane wydatki na tegoroczne inwestycje obniżono o 199,4 mln zł. W pierwszym półroczu Bogdanka zmniejszyła również zatrudnienie o 300 osób. Jednocześnie firma szuka nowych rynków zbytu, m.in. na Ukrainie.