Nie będzie drogi Lublin – Łęczna po nowym śladzie. Szykują się za to spore inwestycje, które ruszą już w przyszłym roku.
Poseł Tomasz Rzymkowski z Kukiz’15 pochylił się nad stanem bezpieczeństwa na drodze nr 82 Lublin – Łęczna. W tej sprawie złożył interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.
Nie jest tajemnicą, że odcinek ten jest jednym z najniebezpieczniejszych w regionie. Brawurowa jazda niektórych kierowców bywa przyczyną wielu wypadków. Nie bez przyczyny na tym krótkim odcinku od Lublina do Łęcznej stoją dwa fotoradary i odcinkowy pomiar prędkości.
W przyszłym roku bezpieczeństwo w niektórych miejscach na tej trasie ma się poprawić. – W ramach programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych wybudowane zostaną dwie zatoki autobusowe z dojściami o długości ok. 200 metrów – zapowiada Marek Chodkiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Chodzi o przystanki za Łuszczowem w kierunku Łęcznej.
Przebudowane zostanie także skrzyżowanie ze zjazdem w kierunku Kijan. – Dziś jest to jedno z najgroźniejszych skrzyżowań, umiejscowione na szczycie ostrego zakrętu. Tę inwestycję należało wykonać już dawno, wraz z remontem drogi powiatowej – mówi Zenon Janicki z Łęcznej.
Według odpowiedzi na interpelację posła Rzymkowskiego, to skrzyżowanie zostanie zmodyfikowane na długości 700 metrów. – Powstanie nowy lewoskręt, zostanie zmieniona organizacji ruchu z uruchomieniem oznakowania aktywnego w osi drogi i barierami ochronnymi. Wybudowane będzie także bezpieczne przejście dla pieszych w Łuszczowie. Dwa lat później ruszy budowa nowego mostu na Wieprzu – zapowiada ministerstwo.
Resort infrastruktury wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad planuje również przygotowanie programu mającego na celu dostosowanie m.in. odcinka Lublin – Łęczna do parametrów pozwalających na poruszanie się po nich ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej 40 ton.
– W ramach tego programu zakłada się rozbudowę całego odcinka drogi krajowej nr 82 od Lublina do Łęcznej – czytamy w ministerialnej odpowiedzi. Chodzi tu o budowę sieci dróg serwisowych dla ruchu lokalnego – samochodów, ciągników rolniczych, rowerzystów.
– Ten zabieg ma na celu usprawnienie i poprawę bezpieczeństwa ruchu i umożliwienie mieszkańcom włączenia się do ruchu poprzez bezpieczne skrzyżowania dróg serwisowych z krajową 82. Tym samym zostaną zlikwidowane zjazdy do posesji z drogi krajowej – dodaje Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.
– Faktyczny termin realizacji poszczególnych zadań będzie uzależniony od wysokości środków przeznaczonych w ramach budżetu państwa – odpisuje ministerstwo.
Resort nie bierze pod uwagę możliwości budowy drogi krajowej nr 82 na odcinku Lublin – Łęczna po nowym śladzie. Na odcinku od węzła Lublina Tatary do Łuszczowa spośród 16941 pojazdów poruszających się tą drogą na dobę tylko 2322 to auta ciężarowe i autobusy. Tak wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015.
– Badanie pomiaru ruchu w 2020 roku powinno dostarczyć dodatkowych informacji potrzebnych do podjęcia ostatecznych decyzji w sprawie. Kwestia ewentualnej realizacji obejść wskazanych miejscowości może być rozważana dopiero po 2020 roku – kończy ministerstwo.
>>>