

Pod koniec maja kolumna 30 załadowanych ziemią ciężarówek wjedzie na nowy most w Kamieniu. Tak rozpocznie się próba obciążeniowa, otwierająca proces dopuszczenia nowej przeprawy do użytkowania

Jest zatem szansa, że nową przeprawą kierowcy przejadą już pod koniec czerwca. Nieco później po stronie mazowieckiej powstanie dojazd do mostu – chodzi o 1,7 km drogi wojewódzkiej nr 747.
– Na realizację tego zadania wykonawca ma czas do września, października – mówi Monika Burdon, rzecznik prasowy Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie. Koszt budowy tej drogi to ponad 12,9 mln zł.
Nie znaczy to jednak, że do tego czasu most będzie „ślepy”. – Nie znam jeszcze szczegółów, ale kierowcy po stronie mazowieckiej pojadą drogą tymczasową biegnącą przez plac budowy – mówi Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie.
Na samym moście roboty drogowe weszły w finałową fazę. – W maju planowane są ostatnie prace związane z układaniem nawierzchni – mówi Paweł Pietraszak, dyrektor d.s. realizacji kontraktu z firmy „Gotowski”, producenta stalowej konstrukcji mostu. – Po tych robotach, z końcem miesiąca przeprowadzimy próbne obciążenie konstrukcji. Wjedzie na nią 30 ciężarówek wypełnionych ziemią. Sprawdzimy, jak wówczas zachowa się most.
Podczas próby obciążeniowej wykonany zostanie pomiar ugięć przęseł i przesuwów na łożyskach. Uzyskane dane zostaną porównane z założeniami projektowymi. – Warto dodać, że dokładność takich badań liczona jest z dokładnością 0,01 mm. Następnie inwestor będzie mógł rozpocząć procedury związane z odbiorem i uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie obiektu –tłumaczy dyr. Pietraszek.
Przeprawa w liczbach
Most jest konstrukcją stalową (skrzyniową) z żelbetową płytą współpracującą. Składa się z 10 przęseł. Dwa szczytowe przęsła mają 80 metrów, a osiem przęseł w środku – 108 metrów. Po oddaniu do użytku nowy most będzie miał 2 pasy ruchu o szerokości 3,5 metra, 2 pasy awaryjne o szerokości 2,5 metra, ścieżkę rowerową o szerokości 4 metrów i 1,5-metrowy chodnik.