Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

Dzisiaj
6:40

40 dni i 300 wniosków z nową siatką połączeń w Lublinie

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 A A
Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin
Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin (fot. DW)

W ostatnim czasie w lubelskiej komunikacji miejskiej można zauważyć spore zmiany w rozkładach jazdy. To efekt wprowadzanego od początku roku projektu nowej oferty przewozowej. Proces rozpoczął się wraz z uruchomieniem nowego Dworca Lublin, a jego trzeci etap obowiązuje od września, wraz z początkiem roku szkolnego. Część pasażerów cieszy się z tych rozwiązań, jednak większość mniej optymistycznie ocenia kursowanie autobusów i trolejbusów. O aktualnej sytuacji w lubelskiej komunikacji miejskiej rozmawiamy z Grzegorzem Malcem, dyrektorem Zarządu Dróg i Transportu.Miejskiego, który odpowiada za organizację tego sektora w mieście.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

 Do naszej redakcji docierają sygnały od pasażerów, którzy są niezadowoleni z tego, jak obecnie wyglądają rozkłady jazdy. Po co były te zmiany, skoro są one tak różnie odbierane przez mieszkańców?

– Po pierwsze naszym podstawowym celem było objęcie komunikacją Dworca Lublin, a po drugie zwiększenie częstotliwości kursowania, czyli to czego oczekują pasażerowie. Po zmianach w rozkładach, szczególnie tak dużych jak te wrześniowe, obserwujemy wzrost liczby napływających wniosków. I jest to naturalna sytuacja oraz reakcja ze strony pasażerów. Co do samych działań związanych ze zmianą tras, ich nowego przebiegu, czy zamianą przystanków końcowych nie mamy negatywnego odbioru, wręcz docierają do nas pozytywne opinie. Dotyczą one np. skierowania linii nr 29 w kierunku Chodźki czy uruchomienia w nowym kształcie linii nr 4. Zresztą zmian na plus dla pasażera jest więcej, bo w trakcie tygodnia liczba linii kursujących w szczycie porannym i popołudniowym co kwadrans uległa zwiększeniu z 5 do 16. Oznacza to o 13 pojazdów w ruchu więcej niż było w czerwcu, przewoźnicy realizują też więcej wozokilometrów.

To jak duży był odzew ze strony pasażerów? Ile wniosków, uwag wpłynęło do ZDiTM?

– Od września odnotowaliśmy prawie 300 uwag. Największa ich część, bo blisko połowa, dotyczyła zmian w zakresie godzin odjazdu. Pasażerowie prosili o korekty, aby dostosować autobus czy trolejbus do ich planu dnia – dojazdu do pracy i szkoły na określoną godzinę. Tego typu wnioski wpływają corocznie wraz z początkiem roku szkolnego i jest to naturalny proces. Część tych wniosków uwzględniliśmy od października, korygując rozkłady na rok akademicki. Mamy też odzew od radnych dzielnicowych, 5 rad zgłosiło swoje postulaty. Wnioskowali o nie m.in. na posiedzeniach rad dzielnic, w których braliśmy udział. Na przykład w przypadku dzielnicy Szerokie chodzi o wzmocnienie linii nr 32, co udało się wprowadzić w porannym szczycie od października. Z kolei Sławinek wnioskował o wzmocnienie połączenia al. Warszawskiej z ul. Zana, w tym przypadku analizujemy możliwości zmiany.

Ludzie skarżą się, że nie mają czym dojechać do pracy. Skąd tak negatywne opinie na temat komunikacji miejskiej w ostatnim czasie?

– To naturalne, że same zmiany tras czy korekty przystanków końcowych wymagają od pasażerów przyzwyczajenia i utrwalenia. I w tym obszarze, oprócz pojedynczych wniosków, nie odnotowujemy zastrzeżeń. Przypomnę raz jeszcze, że nowa siatka przewiduje więcej linii kursujących częściej. Natomiast drugim aspektem jest liniowe wykonywanie zadań. Po dość spokojnym początku roku szkolnego, w drugiej połowie września mieliśmy do czynienia z problemem nieplanowanej nieobecności kierowców. Około 60 kierowców dziennie przebywało na L4, co przełożyło się na przejściowe braki w realizacji części kursów. Zwolnienia lekarskie w tym sezonie są zauważalne zwłaszcza, że kierowcy pracują w zamkniętej przestrzeni, gdzie dzienna rotacja pasażerów jest ogromna. Niemniej sam odsetek braków był stosunkowo niewielki, bo stanowił ok. 3,5 proc. spośród całej liczby wozokilometrów realizowanych przez MPK, ale zdajemy sobie sprawę, że dla pasażera nawet brak pojedynczego kursu jest problematyczny. Zaznaczam, że mówimy o skrajnym przypadku z końca września. Natomiast na ten moment sytuacja jest opanowana. Pamiętajmy, że przewoźnicy, w dzień powszedni, wykonują blisko 1,5 mln km dziennie czyli około 4 tys. kursów i zdarza się, że kilka z nich w ciągu dnia nie jest wykonanych. Powodów może być wiele – awarie, kolizje, warunki drogowe itp. Niemniej takie sytuacje, jak ta z września, są newralgiczne i zdarzają się nie tylko w Lublinie. Brak kierowców w sektorze transportowym to problem ogólnopolski, a nawet globalny. Deficyt dotyka także inne miasta – Gdańsk, Gdynię, Kraków czy Łódź.

Jakie jest w takim razie rozwiązanie tej sytuacji, głównie pod kątem pozyskania nowych kierowców?

– Nasz przewoźnik, MPK Lublin, już od kilku tygodni prowadzi intensywną kampanię rekrutacyjną zachęcającą do podjęcia pracy jako kierowca. Działania przynoszą pierwsze efekty. Od 1 sierpnia, kiedy ruszyła kampania, MPK zatrudniło 24 kierowców. Z kolei na bezpłatne szkolenia w zawodzie kierowcy autobusu/trolejbusu organizowane przez spółkę, zgłosiły się 43 osoby. Dwa kursy już trwają, kolejny zaplanowany jest w najbliższych tygodniach. Ponadto, w październiku sytuacja się ustabilizowała i realizowanych jest większość kursów, oczywiście z drobnymi odstępstwami wynikającymi z awarii czy innych nieplanowanych zdarzeń, ale to jest normalnym zjawiskiem. Takim grupowym absencjom jak te we wrześniu jest niezwykle ciężko zapobiec. Natomiast podjęte działania, już od nowego roku powinny zapewnić stabilną rezerwę kierowców.

Mimo tych trudności, pasażerowie nadal mają swoje oczekiwania i wyobrażenia, co do tego jak ma funkcjonować komunikacja miejska. Jak w takim razie zaspokoić potrzeby tych osób, które na co dzień poruszają się autobusami i trolejbusami po Lublinie?

 – Staramy się, aby komunikacja miejska w Lublinie była jak najbardziej efektywna i przyjazna dla użytkowników. Proces tworzenia nowego układu połączeń był wieloetapowy i rozpoczął się już jesienią 2021 roku. W ubiegłym roku zakończyliśmy konsultacje społeczne, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. W ich trakcie mieszkańcy zgłosili ponad 2,7 tysiąca uwag, a część z nich została uwzględniona już na początkowym etapie np. utrzymanie linii nr 21 czy brak zmian trasy linii nr: 3, 7 i 54. Tutaj zaważyła argumentacja i powtarzalność wniosków. Pamiętajmy, że komunikacja miejska to złożony system, który w Lublinie obsługuje około 140 tys. osób każdego dnia. Choć dążymy do optymalizacji tras i rozkładów jazdy, nie jesteśmy w stanie sprostać absolutnie wszystkim oczekiwaniom. Mieszkańcy mają różne potrzeby transportowe. Jedni dojeżdżają do pracy w centrum, drudzy uczą się na obrzeżach, a jeszcze inni korzystają z komunikacji miejskiej okazjonalnie. Nasza rolą, jako organizatora transportu publicznego w mieście, jest wyważenie interesów i zabezpieczenie potrzeb zbiorowych, czyli jak największej grupy mieszkańców

Czyli większa liczba kierowców i nowe rozkłady przyniosą oczekiwane efekty i spełnią oczekiwania pasażerów?

– Na pewno działania MPK przynoszą rezultaty, co przekłada się na realny wzrost zatrudnienia kierowców. W momencie osiągnięcia zadowalającego progu będziemy mogli wprowadzać kolejne zmiany, np. w zakresie zwiększenia częstotliwości kursowania, co stanowić będzie odpowiedź na oczekiwania lokalnej społeczności. Obecnie analizujemy wnioski, które do nas wpłynęły, a kolejne korekty wprowadzimy od listopada.

 

 

e-Wydanie

Pozostałe informacje

80 lat historii. Dwa wydziały UP obchodzą jubileusz
film

80 lat historii. Dwa wydziały UP obchodzą jubileusz

Przez 80 lat w murach wydziałowych uczelni może się zdarzyć wiele ciekawych historii. Dzisiaj takie urodziny świętują dwa wydziały Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Jaka jest ich historia? Przed jakimi wyzwaniami staną w przyszłości? Między innymi na te pytania odpowiadają dziekan wydziału medycyny weterynaryjnej prof. Iwona Puzio oraz dziekan wydziału agrobioinżynierii prof. Barbara Kołodziej.

Oktawia Fedeńczak docenia siłę najbliższego rywala MKS FunFloor Lublin

MKS FunFloor kontra Ruch Chorzów. Rywalki, które twardo biją się w obronie

MKS FunFloor Lublin wraca na ligowe parkiety po przerwie związanej z reprezentacją Polski oraz przełożeniem meczu w Kobierzycach. Rywalem podopiecznych Edyty Majdzińskiej w sobotę będzie KPR Ruch Chorzów (godz. 18).

Zdjęcie ilustracyjne

Wsiadają i jadą. Jak zatrzymać piratów drogowych?

 38 punktów karnych i 8,5 tysiąca złotych mandatu dostał 39-latek, który jechał motocyklem 109 km/h ponad limit. 42-letni kierowca zbyt dosłownie potraktował poruszanie się po drodze ekspresowej. Po S-12 pędził z prędkością blisko 240 km/h. Skończyło się mandatem w wysokości 2500 złotych oraz 15 punktami karnymi. Pół biedy, gdy takie wyczyny skutkują mandatem. Przykładem skrajnego zdziczenie na drodze był wypadek na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie. Co robić? Dalej podwyższać kary? A może edukować?

Z kartą „Rodzina Trzy Plus” na basen za darmo, ale najpierw do... kolejki

Z kartą „Rodzina Trzy Plus” na basen za darmo, ale najpierw do... kolejki

Członkowie dużych rodzin z Lublina ponownie będą mogli korzystać z basenów przy lubelskich szkołach za darmo, ale nie wszyscy. Trzeba zdobyć bezpłatną wejściówkę i to osobiście. Nie ma możliwości zapisania się na odbiór czy też rezerwacji karnetów. Z uwagi na ich ograniczoną liczbę obowiązuje system kolejkowy.

Bogdanka LUK Lublin spróbuje w niedzielę wrócić na fotel lidera

Bogdanka LUK Lublin - Śleps Malow Suwałki. Stawką jest fotel lidera

Kolejnym rywalem Bogdanki LUK Lublin będzie w niedzielę Ślepsk Malow Suwałki. Spotkanie w hali Globus rozpocznie się o godzinie 14.45

Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin

40 dni i 300 wniosków z nową siatką połączeń w Lublinie

W ostatnim czasie w lubelskiej komunikacji miejskiej można zauważyć spore zmiany w rozkładach jazdy. To efekt wprowadzanego od początku roku projektu nowej oferty przewozowej. Proces rozpoczął się wraz z uruchomieniem nowego Dworca Lublin, a jego trzeci etap obowiązuje od września, wraz z początkiem roku szkolnego. Część pasażerów cieszy się z tych rozwiązań, jednak większość mniej optymistycznie ocenia kursowanie autobusów i trolejbusów. O aktualnej sytuacji w lubelskiej komunikacji miejskiej rozmawiamy z Grzegorzem Malcem, dyrektorem Zarządu Dróg i Transportu.Miejskiego, który odpowiada za organizację tego sektora w mieście.

Przejażdżka hulajnogą mogła skończyć się tragicznie. Oby to była cenna lekcja dla 41- letniego mężczyzny ze Świdnika...

Pijany za szybko na hulajnodze. Zakrwawiony stracił przytomność

Trzeźwość obowiązuje wszystkich użytkowników dróg - także tych jeżdżących na hulajnogach elektrycznych. Jeden z mieszkańców Świdnika o tej zasadzie zapomniał, a potem bardzo tego żałował.

Silna burza na Słońcu. Czy dzisiaj wieczorem zobaczymy zorzę polarną?

Silna burza na Słońcu. Czy dzisiaj wieczorem zobaczymy zorzę polarną?

Jak podaje Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk dzisiejszego wieczoru nad Polską istnieje duża szansa na obserwację zorzy polarnej. To skutek silnej burzy geomagnetyczej z koronalnym wyrzutem masy.

Polski Cukier Start Lublin rozpoczął nowy sezon od wygranej w Toruniu

Polski Cukier Start Lublin w piątek zagra u siebie z Legią Warszawa. Zwycięstwo zamienić w passę

Polski Cukier Start Lublin w piątkowy wieczór podejmuje Legię Warszawa. Spotkanie rozpocznie się o godz. 19.30.

Na Placu Łuczkowskiego już zostały wymienione lampy. Nadszedł czas na polepszenie warunków oświetleniowych w pozostałych miejscach w mieście

Dwa i pół tysiąca sodowych lamp do wymiany. Chełm stawia na LED-y

Chełmski Ratusz pozyskał dodatkowe fundusze od rządu na wymianę miejskiego oświetlenia. Wpłynęły pierwsze oferty potencjalnych wykonawców, które w najbliższych dniach będą analizowane. O wyborze zadecyduje cena.

Jazz w CSK: Krzysztof Gradziuk i jego wizja perkusyjnego brzmienia
17 października 2024, 19:00
film

Jazz w CSK: Krzysztof Gradziuk i jego wizja perkusyjnego brzmienia

Sonorismo to bogaty świat dźwięków, którego liderem jest perkusista tria RGG, Krzysztof Gradziuk. To też nowe brzmienie i nowa jakość, z wykorzystaniem rozmaitości barw nietypowego zestawienia instrumentów. Zespół współtworzy pianista Łukasz Ojdana, znany również z trio RGG oraz fiński saksofonista Pauli Lyytinen. Cała trójka wystąpi w Klubie Muzycznym CSK już w najbliższy czwartek.

Roksana Ratajczyk to jedna z najważniejszych postaci Górnika Łęczna

GKS Górnik Łęczna w sobotę zmierzy się z Resovią

Dla piłkarek Górnika Łęczna sobotni mecz powinien być spacerkiem. To dobrze, bo drużyna musi odbudować się po ostatniej porażce z GKS Katowice. Przypomnijmy, że lider Orlen Ekstraligi pokonał Górnika 2:0 będąc drużyną przeważającą niemal przez cały mecz.

Sobolewski za Szymajdę w puławskim technoparku. Kim jest przyszły prezes PPNT?
Puławy

Sobolewski za Szymajdę w puławskim technoparku. Kim jest przyszły prezes PPNT?

Nowym prezesem Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego ma zostać Grzegorz Sobolewski. To specjalista od pozyskiwania funduszy europejskich, który w ostatnich latach pracował w jednej ze stołecznych spółek komunalnych.

Koszykarze Quattro Tech. rozpoczęli sezon od porazki

Rozpoczął się rekordowy sezon w rozgrywkach Pod Koszami Dziennika Wschodniego

Rozgrywki Pod Koszami Dziennika Wschodniego im. Andrzeja Wawrzyckiego stały się prawdziwą oazą maxikoszykówki. W pierwszej kolejce świetnie zaprezentował się Piąty Faul

W Lubelskiej Akademii WSEI po raz 24. rozbrzmiało Gaudeamus Igitur
zdjęcia
galeria

W Lubelskiej Akademii WSEI po raz 24. rozbrzmiało Gaudeamus Igitur

To już po raz 24. w WSEI rozpoczyna studia pierwszy rocznik. Przez prawie ćwierć wieku prywatna uczelnia urosła do jednej z największych placówek akademickich w Lublinie.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Ogłoszenia

Najnowsze · Promowane
Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

kolkom

ZAMOŚĆ

129,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

kolkom

ZAMOŚĆ

295,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

zlacz

ZAMOŚĆ

53,00 zł

Rolnictwo -> Maszyny rolnicze -> Sprzedam

gruber z bronami

lublin

1 300,00 zł

Różne -> Sprzedam

drewno opałowe

lublin

0,00 zł

Komunikaty