W przyszłym tygodniu otwarty zostanie nowy wjazd do miasta od strony Warszawy. A już w październiku od północy ominiemy Lublin nową obwodnicą.
Tzw. II odcinek drogi ekspresowej powstawał z dużymi problemami. Osiadający nasyp w dolinie Ciemięgi niemal o rok opóźnił oddanie trasy do użytku. Cierpliwość jednak się opłacała, bo niebawem kierowcy pojadą drogą klasy S o długości 8,6 km. Tym samym skończą się korki w Bogucinie, gdzie obecnie kończy i zaczyna się "ekspres”. Budowa tego odcinka trwała od 2011 r. i kosztowała 484,5 mln zł. Dzięki temu drogą ekspresową dojedziemy do samego Lublina.
Miejski odcinek dojazdu do obwodnicy, czyli al. Solidarności, kosztował 386 mln zł, z czego 298 mln pochodziło z unijnej dotacji. W ramach inwestycji powstało 3,8 km głównej drogi i 4,6 km równoległych dróg dojazdowych i wiadukt w ciągu al. Warszawskiej. Przebudowano też 1,2 km pobliskich ulic: Głównej, Mgielnej, Wądolnej, Jaśminowej, Sławinkowskiej, Zakładowej i Botanicznej. Konieczna była też przebudowa wodociągów, kanalizacji, gazociągów i innych instalacji o łącznej długości 30 km. Do nowego koryta przełożona rzeka Czechówka na odcinku 844 metrów.
Na budowie zużyto 90 tys. m. sześc. betonu, 94 tys. ton asfaltu oraz 2 tys. ton stali. Ustawiono 523 słupy oświetleniowe, między którymi biegną prawie 22 km kabli.
W trakcie prac odkryto różne wykopaliska, w tym m.in. ślady osadnictwa z okresu rzymskiego i neolitycznego, pozostałości wczesnośredniowiecznej osady z IX wieku oraz ślady po dawnym moście na Czechówce.
66,8-kilometrowego odcinka S17 wraz z obwodnicą Lublina kosztowało 3,6 mld zł (bez odcinka miejskiego), z czego UE dołożyła 2,7 mld zł. Podczas budowy lubelskiego odcinka S17 wraz z obwodnicą Lublina wyburzono 350 budynków - 135 mieszkalnych, 174 gospodarczych, 39 altan działkowych i lecznicę weterynaryjną oraz posterunek policji. Powstało blisko 50 wiaduktów, w tym prawie kilometrowa estakada nad Bystrzycą Jakubowicką, 10 mostów, kilka przejazdów gospodarczych, ok. 60 km ekranów akustycznych, kilkadziesiąt różnej wielkości przejść dla zwierząt nad i pod trasą szybkiego ruchu.