Lublin. Na wyświetlaczu zobaczymy, za ile minut autobus przyjedzie na przystanek, a w Internecie prześledzimy jego trasę. O unijną dotację na takie nowinki stara się ZTM. Planuje też wymianę wiat na modele wyposażone w... toalety.
Największe zmiany czekałyby przystanki. Do wymiany poszłoby 450 z około 700 słupków i wiat przystankowych. Na 46 najważniejszych przystankach w centrum i tam, gdzie przesiada się wielu pasażerów, pojawiłaby się tzw. dynamiczna informacja.
– Na tablicach wyświetlany byłby czas, jaki pozostał do przyjazdu pojazdów poszczególnych linii. Byłby obliczany na podstawie sygnałów z zamontowanych w pojazdach urządzeń GPS – wyjaśnia Justyna Góźdź z Zarządu Transportu Miejskiego.
W Internecie pasażerowie mogliby śledzić aktualne położenie pojazdu. Praktyczne zastosowania? W przypadku pojazdów z rzadziej kursujących linii można by wyjść na przystanek dopiero wtedy, gdy autobus będzie dość blisko. W ten sposób można się będzie też dowiedzieć, czy już nastawiać wodę na kawę dla jadących autobusem gości, na których czekamy.
W sieci pojawić ma się także wyszukiwarka połączeń, której wystarczy podać przystanek początkowy i docelowy, by dowiedzieć się w co wsiąść i gdzie się przesiąść. Obecna strona tego nie umożliwia. ZTM planuje też uruchomienie specjalnych aplikacji na telefon komórkowy. Teraz też można pobrać rozkład na komórkę, ale np. ze strony mmpk.info, a nie z oficjalnych miejskich witryn.
46 ważniejszych przystanków otrzymałoby też kompletne nowe "umeblowanie”: wiatę z kioskiem i monitoring. A na sześciu pojawiłaby się też... toaleta, najprawdopodobniej w kształcie słupa ogłoszeniowego. Słupki w ścisłym centrum, m.in. na pl. Litewskim różniłyby się od innych i byłyby odpowiednio stylizowane.
Dodatkowo, osiem autobusów zostałoby wyposażonych w specjalne czujniki zliczające pasażerów. – To pozwoliłoby dobrać odpowiednie pojazdy do obsługi kursów. Mogłoby się okazać, że na daną linię, zamiast długiego pojazdu lepiej wypuścić mniejszy, ale za to częściej – dodaje Góźdź.
Kompletna dokumentacja potrzebna do złożenia wniosku ma być gotowa najpóźniej 5 lutego. ZTM chce zacząć realizację projektu jeszcze w tym roku. Na pierwszy ogień pójdzie wymiana wiat. Jeśli zarząd dostanie dotację, to ze wspomnianych nowinek powinniśmy korzystać już w 2012 r.