Jeszcze nie wiadomo, czy miasto będzie miało pieniądze, aby zapłacić prywatnym przewoźnikom. Fundusze się znajdą, jeśli ceny biletów pójdą w górę. Zarząd Transportu Miejskiego pyta mieszkańców Lublina o zdanie w sprawie ewentualnych podwyżek.
Zmiana została dokonana na wniosek UMCS – tak Justyna Góźdź z ZTM tłumaczy, dlaczego od wczoraj przystanek przy Sowińskiego zamiast "Park Akademicki 02” nazywa się "UMCS 02”.
Do wymiany poszły rozkłady – także na wcześniejszych przystankach linii 10, 26 i 31, tablice w autobusach i komunikat z głośnika. Koszty tego zabiegu to 300 zł.
10 lat z MPK
Dziesięcioletnią umowę na wożenie lubelskich pasażerów podpisały wczoraj z MPK władze Lublina i Zarząd Transportu Miejskiego. Na to, by miasto zleciło swej spółce większość kursów pozwala prawo unijne.
Dla MPK to gwarancja stałego dochodu. Resztę kursów ZTM ma zlecić innym firmom wybranym w przetargach.
Prywatni niepewni
Rozstrzygnięcie ogłoszonych już przetargów stoi pod znakiem zapytania, bo nie wiadomo, czy będzie z czego płacić prywatnym przewoźnikom. Na całą komunikację w 2010 r. miasto musi mieć 134 mln zł.
Jeśli nie uzbiera całej kwoty, to ZTM odwoła przetargi, a prywatni będą jeździć jak dziś, czyli z własnym cennikiem. Wynik pierwszego przetargu miał być 6 grudnia, bo później ważność stracą oferty chętnych.
– Poprosiliśmy ich o wydłużenie ważności ofert o 60 dni – mówi Lech Pudło, szef ZTM, który źródło pieniędzy widzi w podwyżkach cen biletów.
Ruszyły badania
Który wariant podwyżek cen biletów jest do przyjęcia przez mieszkańców, od dziś sprawdza wynajęta przez ZTM firma badawcza. Ankieterzy zadzwonią do 500 osób. Wyniki poznamy do 9 grudnia.
MAZ później
6 grudnia pierwszych pasażerów miał zabrać trolejbus złożony w MPK z nadwozia białoruskiego autobusu MAZ i polskiej elektryki.
Nie wyjedzie, bo nie ma jeszcze homologacji. By o nią wystąpić MPK potrzebuje jeszcze jednej opinii, która jest już w drodze. Nowy termin "premiery” to 23 grudnia.
Kupię, złożę
15 nowych niskopodłogowych trolejbusów ma kupić w przyszłym roku MPK. Dostawcę wyłoni przetarg spodziewany na przełomie stycznia i lutego. Możliwe, że wystartuje w nim także MAZ, a jeśli wygra, to MPK wynajmie mu hale, a montażem zajmą się pracownicy MPK wysłani na urlop bezpłatny.
Na liście zakupów na 2010 r. jest też 5 przegubowych autobusów.