466 10 00 - to numer infolinii, którą właśnie uruchomił Urząd Miasta. Zamiast iść do urzędu, wystarczy zadzwonić
- Szukaliśmy popularnego, lubianego, ciepłego głosu. Pan Knapik był idealnym kandydatem - mówi Krzysztof Łątka, sekretarz miasta. Lektor (podobno za ok. tysiąc zł) zgodził się zostać głosem uruchomionej właśnie infolinii. - Która powstała po to, żeby lublinianie nie musieli chodzić do każdego urzędnika osobiście - dodaje Łątka. - Jesteśmy pierwszym dużym miastem w Polsce, które ma taką usługę.
Linia jest czynna siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Minuta połączenia kosztuje tyle, co minuta połączenia lokalnego z telefonem stacjonarnym. - Uzyskamy tam pomoc w każdej kwestii związanej z urzędem - podkreśla Łątka. - Wystarczy podążać za poleceniami lektora.
Przykład: Chcemy dowiedzieć się, jak wymienić stare prawo jazdy na nowe. Dzwonimy pod numer: (0-81) 466-10-00. Zgodnie z instrukcją lektora, wybieramy na klawiaturze cyfrę, dzięki której wejdziemy do działu "Prawa jazdy”. Potem, identycznie, wchodzimy do zakładki "Wymiana starego prawa jazdy na nowe”. Następnie dowiadujemy się, jakie dokumenty należy złożyć, gdzie i w jakich godzinach się udać, ile i na jakie konto wpłacić. A jeśli czegoś nie zrozumiemy, możemy się połączyć z pracownikiem ratuszowego "call center”.
Wszystkie te informacje można też znaleźć na stronie internetowej Urzędu Miasta, pod adresem: www.um.lublin.eu. - Właśnie uruchomiliśmy tam serwis "Jak załatwić sprawę w urzędzie” - tłumaczy Łątka. - Znajduje się tam 338 kart informacyjnych ze szczegółowymi instrukcjami, jak załatwić poszczególne sprawy.
Wszystkie procedury zostały podzielone na poszczególne wydziały, a także kategorie zadaniowe: np. "Cmentarze i groby”, "Pozwolenia na budowę” czy "Dziecko”. - W ten sposób osoba zainteresowane zarejestrowaniem dziecka nie będzie musiała przychodzić do nas po informacje, bo wszystkiego dowie się za pomocą Internetu - mówi Anna Zarzeczna, zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Lublinie. - Nam ułatwi to pracę, a mieszkańcom znacznie usprawni kontakt z urzędem.
Nowością na stronie internetowej Ratusza jest też możliwość połączenia z urzędem za pomocą komunikatora Skype.
Co jeszcze planuje Ratusz
* wiosną w Wydziale Komunikacji przy ul. Leszczyńskiego zostanie uruchomiony nowy system kolejkowy
* w najbliższych miesiącach Ratuszu zacznie działać Zintegrowany System Informatyczny, który umożliwi m.in. elektroniczny obieg dokumentów między wydziałami
* Ratusz zamierza przygotować cyfrową mapę miasta, na którą zostaną naniesione (i będą stale aktualizowane) informacje m.in. o poziomie hałasu, planach zagospodarowania, sieci wodociągowej, energetycznej i gazociągowej itp.