Jest już projekt planu transportowego Lublina na najbliższe lata. Teraz mieszkańcy mają czas na zgłaszanie uwag.
Do poprawki jest też punktualność. Teraz co jedenasty kurs (9 proc.) odjeżdża przed czasem, a powinien najwyżej co setny. Winien jest zły rozkład albo łamiący przepisy kierowcy.
– To przez rozkład, bo kierowcy często stoją na przystanku kilka minut, czekając na planowy odjazd – mówi pani Magda, stała pasażerka.
PTC zaleca urealnienie rozkładu i większą kontrolę przewoźników. Jest też pomysł, by w pojazdach wyświetlał się komunikat o opóźnieniu lub przyspieszeniu kursu.
Przesiadki
Inna porada dotyczy ułatwienia przesiadek tam, gdzie przystanki są daleko od siebie. Przykłady? Pierwszy przystanek na al. Warszawskiej jest za daleko od ronda, a do tego na al. Długosza – z Al. Racławickich.
Koło ronda Związkowa-Choiny brak przystanku w ul. Elsnera. W przypadku ronda koło Leclerca przy Zana oraz rejonu ul. Fabrycznej, Lubelskiego Lipca '80 i Al. Zygmuntowskich PTC zaleca wręcz budowę węzłów przesiadkowych.
Lepiej do centrum
Wśród propozycji jest też uprzywilejowanie komunikacji miejskiej na głównych dojazdach do centrum. Na liście tych tras są (w całości lub części) Al. Racławickie, al. Kraśnicka, al. Solidarności, al. Kompozytorów Polskich, ul. Lubartowska, Lwowska, Droga Męczenników Majdanka, Kunickiego, ciąg Dworcowa–Młyńska–Lubelskiego Lipca '80, Nadbystrzycka i Zana.
Jest też coś dla dojeżdżających spoza Lublina: proponowana przez Zarząd Transportu Miejskiego mapa dworców przesiadkowych dla komunikacji podmiejskiej i miejskiej. Na liście jest al. Warszawska przy Głównej (lub Nałęczowska przy granicy miasta), Poligonowa lub Choiny, okolice giełdy w Elizówce, Turystyczna przy torach, Mełgiewska koło pętli, Droga Męczenników Majdanka przy Doświadczalnej, Abramowicka przy Barwnej, Nałkowskich przy Żeglarskiej, al. Kraśnicka przy pętli, Dworcowa, Filaretów koło nowej stacji kolejowej.
Kolej też
Czytamy też, że w obrębie aglomeracji powinny działać następujące stacje kolejowe: Motycz, Marynin, Czuby, Lublin Główny, Lublin Północny, Lubelska Strefa Ekonomiczna, Świdnik Miasto, Świdnik Wschodni, Świdnik Lotnisko, Rudnik oraz przystanki na Rudniku i Ponikwodzie.
Tabor wiekowy
Jest też sporo o taborze, który nas wozi, m.in. zalecenie, by kupić przegubowe trolejbusy. Oraz krytyka leciwych autobusów firm Irex, Meteor i AKL. Autor opracowania podaje, że 98 proc. ich taboru osiągnęło "wiek uznawany za graniczny w ekspolatacji z punktu widzenia (…) komfortu”.
Narzekaj do 4 grudnia
Sugestie można słać do 4 grudnia do Zarządu Transportu Miejskiego (al. Kraśnicka 25, 20-718 Lublin, konsultacje@ztm.lublin.eu), który zamówił plan transportowy w firmie Public Transport Consulting z Redy.