30 sierpnia na wiele miesięcy wstrzymany zostanie ruch na linii kolejowej z Lublina do Łukowa. Pociągi przestaną tędy jeździć w związku z przebudową szlaku, która ma skutkować m.in. powstaniem dwóch dodatkowych przystanków między Lubartowem a Parczewem. Prace mają pochłonąć prawie 90 mln zł
Całkowita przerwa w ruchu kolejowym pomiędzy Lublinem a Łukowem została już uwzględniona w nowym rozkładzie jazdy. Ma on zacząć obowiązywać w ostatnią niedzielę wakacji.
Pojedziemy naokoło
Kursujące tędy pociągi dalekobieżne do Warszawy (IC Inka oraz TLK Tuwim) będą zastąpione autobusami dowożącymi podróżnych do Łukowa, gdzie pasażerowie będą przesadzeni do wagonów. W efekcie podróż z Lublina do stolicy potrwa co najmniej 4,5 godziny. Zdecydowanie krócej potrwa podróż koleją przez Dęblin, bo pociągi jadące przez Nałęczów, Puławy i Dęblin zauważalnie przyspieszą dzięki otwarciu drugiego toru.
Zastępcza komunikacja przejmie również obsługę ruchu regionalnego, choć autobusy nie dojadą do części przystanków i będą omijać Lublin Zadębie, Lublin Ponikwodę oraz Rudnik. Podróż wydłuży się do blisko dwóch godzin, a przewóz rowerów stanie się niemożliwy. Nie w każdej miejscowości przystanek komunikacji zastępczej będzie się znajdować obok nieczynnego peronu.
Trochę to potrwa
– Komunikacja zastępcza będzie utrzymana do zakończenia przebudowy, planowanego na drugą połowę roku 2021 – mówi nam Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. To na jej zlecenie prowadzone odnawiany ma być tor między Lubartowem a Parczewem. – Szeroki zakres prac będzie wymagał wstrzymania ruchu pociągów.
Inwestycja za 89,9 mln zł nie będzie się ograniczać do wymiany szyn. Kolej planuje m.in. przebudowę wiaduktów i dziewięciu mostów, które zostaną przystosowane do większych obciążeń, co usprawni transport towarowy. Przewóz podróżnych też powinien się stać sprawniejszy, bo składy pasażerskie będą mogły przyspieszyć do 120 km/h. Przebudowa ma obejmować ponadto 13 przejazdów oraz urządzenia sterujące ruchem.
Poprawa na peronach
Między Lubartowem a Parczewem mają powstać dodatkowe dwa przystanki kolejowe w Laskach i Berejowie. – Zaplanowane blisko miejscowości nowe perony będą oświetlone, wyposażone w wiaty i czytelne oznakowanie – zapowiada Siemieniec.
Zmiany planowane są także na istniejących peronach. – Zmodernizowana zostanie stacja Parczew oraz przystanki: Pałecznica, Brzeźnica Bychawska, Tarło, Gródek, Zabiele, Parczew Kolejowa, Ciecierzyn – dodaje rzecznik. Zarówno nowe jak i przebudowywane przystanki mają być przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Przebudowa ma się rozpocząć we wrześniu. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Roverpol oraz Rover Alcisa.