25 klimatyzowanych autobusów, z czego większość przegubowych, chce wydzierżawić MPK Lublin. Spółka właśnie ogłosiła przetarg na nowe pojazdy. Na ulice mogą wyjechać na przełomie tego i przyszłego roku
Wraz z dostawami nowych autobusów, na emeryturę wysłane będą te najstarsze, w tym jelcze i neoplany. – Mają ponad 20 lat – przyznaje Weronika Opasiak, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Stare autobusy to blisko 30 proc. taboru miejskiej spółki. – Chcemy je wymienić na nowe – mówi rzeczniczka.
Firma nie będzie kupować autobusów, ale je wydzierżawi. Umowa ma być zawarta na 10 lat. W taki sposób miejska spółka chce pozyskać 25 fabrycznie nowych wozów. – Wiemy, że w Lublinie potrzeba dużych pojazdów, dlatego większość zamawianych autobusów, 15 sztuk, to 18-metrowe przegubowce – podkreśla Opasiak.
Wszystkie autobusy muszą być niskopodłogowe i klimatyzowane, wyposażone w biletomaty przyjmujące płatności kartą i dostępne dla pasażerów gniazdka do ładowania telefonów (dwa podwójne w krótkich autobusach, cztery podwójne w długich).
Na liście wymaganego wyposażenia są też duże i przesuwne okna, urządzenia zliczające pasażerów, monitoring, system zapowiedzi przystanków, elektroniczne wyświetlacze oraz tzw. ciepłe guziki. MPK oczekuje pojazdów z napędem spalinowym, spełniających normę EURO 6.
Przetarg jest podzielony na dwie części, dlatego może się okazać, że kto inny wydzierżawi MPK przegubowce, a kto inny krótkie autobusy. Dlatego długie autobusy mogą być innej marki niż krótkie. Wszystkie muszą być za to w barwach miejskich: czerwono-biało-zielone.
Do 24 lipca spółka będzie czekać na oferty. Wybierając tę najlepszą ma się kierować głównie ceną, ale liczyć mają się też między innymi parametry silnika, rodzaj tylnego zderzaka, ale także tempo dostaw.
MPK chce, by ostatnia partia autobusów trafiła do zajezdni najpóźniej 150 dni od podpisania umowy. Dodatkowe punkty dostaną ci, którzy zadeklarują szybszą dostawę. – Jest szansa, że nowe autobusy dotrą pod koniec tego roku, chociaż bardziej prawdopodobne jest, że na początku przyszłego – mówi rzeczniczka MPK.
Miasto na zakupach
W przyszłym roku na ulice Lublina wyjechać ma także 38 pojazdów zakupionych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Wśród nich będzie 15 przegubowych trolejbusów z dodatkowym zasilaniem bateryjnym, które to pojazdy dostarczy Ursus, zwycięzca miejskiego przetargu. W toku są jeszcze dwa przetargi: jeden dotyczy dostawy 9 przegubowców, a drugi 6 autobusów przegubowych i 8 krótkich.