1 lutego został wskazany przez miasto jako termin rozbudowy sieci połączeń, którą uzasadniano podwyżkę opłat za przejazdy. Okazuje się jednak, że w tym terminie dostaniemy tylko dodatkowe kursy trolejbusów. Na połączenia autobusowe trzeba będzie czekać dłużej.
Plany uruchomienia nowych połączeń od początku były wskazywane jako główny powód zmiany cennika. Urzędnicy tłumaczyli, że chcą zwiększyć wpływy ze sprzedaży biletów o 10 mln zł, drugie tyle miało dołożyć miasto, a uzyskana w ten sposób kwota miała być przeznaczona na wykupienie dodatkowych usług od przewoźników.
W czwartek Rada Miasta zgodziła się na zmiany cen od 1 lutego, w tym m.in. bilet 30-minutowy normalny za 3,20 zł, czy też miesięczną sieciówkę normalną za 92 zł. Już następnego dnia Zarząd Transportu Miejskiego opublikował informację o zmianach, które możliwe mają być dzięki podwyżce. Z komunikatu dowiadujemy się, że w dniu wejścia w życie nowych cen pasażerowie dostaną tylko dodatkowe trolejbusy. – Z kolei zmiany na liniach autobusowych będą wprowadzane sukcesywnie w późniejszym czasie – stwierdza lakonicznie ZTM i żadnej konkretnej daty nie podaje.
Z komunikatu wynika, że 1 lutego wprowadzone będą przede wszystkim te zmiany, które są konieczne, by nikt nie zarzucił miastu, że bezużytecznie wisi trakcja trolejbusowa, na której budowę samorząd wystarał się o unijne dotacje.
Z tego powodu linia 152 nie będzie skręcać z ul. Narutowicza w Głęboką, ale pojedzie przez Nadbystrzycką, Zana, Filaretów i Jana Pawła II na os. Poręba. Linia 154 ma skręcać z ul. Głębokiej przez Filaretów, a następnie jechać przez ul. Zana, Bohaterów Monte Cassino, Armii Krajowej, Orkana i al. Kraśnicką na Węglin.
Nowa linia 157 pojedzie z os Poręba przez ul. Jana Pawła II, Diamentową, Krochmalną, pl. Dworcowy, Wolską, Fabryczną, al. Unii Lubelskiej, Lwowską i Andersa do Mełgiewskiej. Natomiast jeden końcowy linii 28 będzie przesunięty na Węglin, drugi zostanie na Felinie, a linia będzie przemianowana na trolejbusową 161.
Również od 1 lutego częstotliwość kursów linii 151 i 159 będzie zwiększona do 7-8 minut w dzień powszedni, zaś linii 150, 153, 155, 156, 158 i 161 do 15 minut w dzień powszedni.
Kiedyś, w przyszłości
Jakie zmiany wymieniane zostały jako te planowane do wprowadzania „sukcesywnie w późniejszym czasie”?
* Uruchomienie linii 38 kursującej co pół godziny z Węglina przez al. Kraśnicką, Bohaterów Monte Cassino, Armii Krajowej, Jana Pawła II, Diamentowa, Romera, Nałkowskich, Żeglarską i Zemborzycką do ul. Kruczkowskiego.
* Wydłużenie linii 14 do Gęsiej i zwiększenie jej częstotliwości do 15 minut w dzień powszedni
* Wydłużenie linii 16 do pętli Rudnik przez Cynamonową (kursowałaby co pół godziny)
* Linia 36 może trafić na trasę: Zbożowa, Sławinkowska, Willowa, Poligonowa, Zelwerowicza, Koncertowa, al. Kompozytorów Polskich, Elsnera, Szeligowskiego, al. Smorawińskiego, al. Andersa, Mełgiewska, Grygowej, Witosa, Felin/Felin Europark
* Skierowanie kursów linii 21, 23 i 47 do pętli Felin Europark lub przystanku „Rondo Przemysłowców”
* Zwiększenie częstotliwości linii 13, 14, 15, 40, 42 i 55 z 20-30 minut w dzień powszedni do 15 minut