Gotowa jest już koncepcja przebudowy ronda obok Gali. Zamówiony przez miasto dokument nie zakłada otwarcia wjazdu w ul. 1 Maja, który to pomysł dzieli mieszkańców ulicy i działających tu przedsiębiorców. – Ale nic nie jest przesądzone – zastrzega Ratusz
Zmiany na rondzie polegać mają m.in. na stworzeniu docelowego wyjazdu na skrzyżowanie z ulicy Lubelskiego Lipca ‘80, która teraz „pożycza” jezdnię od ul. 1 Maja. Używany dziś wyjazd miałby zostać zamknięty, a w jego miejscu miasto planuje parking. Takie też wytyczne dostali od Zarządu Dróg i Mostów projektanci spółki Mosty Katowice, która dostarczyć ma miastu kompletny projekt wykonawczy. Przed jego sporządzeniem spółka zobowiązana była pokazać miastu wstępną koncepcję i spytać, czy właśnie w tym kierunku mają pójść zmiany.
Wspomniana koncepcja trafiła na biurka urzędników. I chociaż jej treść nie jest jeszcze przez miasto ujawniana, to już wiadomo, że nie zostały w niej uwzględnione postulaty Rady Kultury Przestrzeni, by ul. 1 Maja znów była otwarta dla pojazdów komunikacji miejskiej. Trakcja trolejbusowa wisi tu zresztą do dzisiaj, choć ulica została definitywnie zaślepiona pod koniec sierpnia 2007 r.
– Koncepcja jest zgodna z wytycznymi Zarządu Dróg i Mostów – wyjaśnia Karol Kieliszek z Urzędu Miasta. Wytyczne wprost mówiły o zamknięciu wjazdu w ul. 1 Maja. – Ale to jeszcze niczego nie przesądza – zastrzega urzędnik, bo dokument ma być poddany pod konsultacje społeczne.
Miasto będzie jeszcze zbierać uwagi mieszkańców, choć wcale nie jest powiedziane, że je uwzględni, a Ratusz przyznaje, że w tej sprawie bardzo mu się spieszy. Gotowe projekty chce mieć już w połowie grudnia, by w przyszłym roku, z kompletem dokumentów wystąpić o unijne dofinansowanie, bez którego na przebudowę szans raczej nie ma. – Jeśli chcemy uzyskać unijną dotację, nie możemy za długo rozwodzić się nad tą sprawą – wyjaśnia Kieliszek.
Co do otwarcia ul. 1 Maja dla ruchu nie ma jednomyślności wśród jej mieszkańców i działających tu przedsiębiorców. Jedni i drudzy chcieliby miejsc parkingowych, ale mieszkańcom nie zależy zbytnio na tym, by przed ich oknami hałasowały autobusy i przewalały się tabuny ludzi, które dla kupców są z kolei tabunami potencjalnych klientów.
Miejskie zlecenie na dokumentację dotyczy nie tylko ronda przy Gali. Obejmuje również przebudowę ul. Fabrycznej wraz z nowym mostem na Czerniejówce w miejscu starej, mocno już osłabionej przeprawy. Miasto zażądało dwóch koncepcji: w jednej ścieżki rowerowe mają być prowadzone z obu stron ulicy po tej samej konstrukcji, co jezdnia i chodniki. Druga zakładać ma, że rowery pojadą odrębnymi, równoległymi do mostu kładkami.
Do połowy grudnia zaprojektowane mają być też buspasy na obu połowach jezdni, ciągnące się przez od ronda przy Gali przez ul. Fabryczną i Drogę Męczenników Majdanka aż do skrzyżowania z ul. Sulisławicką i Grabskiego.