Do końca roku przejezdna ma być ul. Ducha, Północna, jedna jezdnia al. Solidarności i jeden z nowych wiaduktów. W czwartek zadeklarowała to firma przebudowująca skrzyżowanie. Również w czwartek potwierdzono publicznie, że miasto zrezygnowało z jednego z dwóch rond.
Przez małe rondo, które jednak nie powstanie, miał się odbywać ruch między ul. Ducha i Północną, która skręci nieco na północ i pewien jej odcinek będzie biec równolegle do ul. Ducha. W tym miejscu, co już można wywnioskować z układu ulic, zbudowane zostanie ostatecznie zwykłe skrzyżowanie z sygnalizacją.
Ratusz uznał, że tak będzie taniej. – Rondo było po to, aby udostępnić wjazd na teren strzelnicy. Teraz jest to niepotrzebne – wyjaśnia Radosław Chełmieniewicz, kierownik budowy z firmy Skanska.
Co do dużego ronda plan się nie zmienia: powstanie ono u zbiegu al. Solidarności, al. Sikorskiego i ul. Ducha. Nad nim mają biec estakady, które przejmą ruch samochodów jadących al. Solidarności na wprost, zarówno w stronę granicy miasta, jak i do centrum.
Na jednej z tych estakad, tej po stronie górek czechowskich, trwa już stawianie szalunków. Na wrzesień planowane jest wylewanie betonowej płyty. Choć na pierwszy rzut oka niewiele o tym świadczy, to estakada ta ma być przejezdna jeszcze w tym roku. – W grudniu – precyzuje Chełmieniewicz.
Kierownik budowy deklaruje, że również w grudniu otwarta dla wszystkich kierowców będzie ul. Północna od ul. Kosmowskiej do Ducha, północna jezdnia al. Solidarności oraz obie jezdnie ul. Ducha odgrodzonej od domów mieszkalnych ścianą ekranów akustycznych, do której montażu już trwają przygotowania.
Z zapowiedzi wykonawcy prac wynika, że pod koniec roku przejazd przez skrzyżowanie będzie możliwy już w każdym kierunku. Otwarcie północnej jezdni al. Solidarności będzie równoznaczne z zamknięciem i rozbiórką jezdni południowej, tej po stronie al. Sikorskiego i ul. Puławskiej.
Skanska poinformowała, że budowa jest zaawansowana w 30 proc. Do tej pory rozebrano 61 tys. mkw. starej nawierzchni, wzmocniono mało stabilne podłoże pod drogę palami o łącznej długości 48,6 km. Jak informuje Skanska, na budowie zużyto już m.in. niemal 500 ton stali i blisko 9 tys. m sześc. betonu.