2009 był wyjątkowy. Do magazynów Bialskiej Izby Celnej trafiło ponad 13 mln paczek papierosów przechwyconych na przejściach granicznych z Ukrainą i Białorusią. To ponad jedna trzecia więcej niż rok wcześniej.
Możecie już siadać
– Możecie już siadać…
Z Lwowa do granicy z Polską jest 80 km. Pasażerowie na ukrycie setek paczek papierosów mają niewiele ponad godzinę. Nie ma czasu na rozmowy i zastanawianie się; trzeba się spieszyć. Z wprawą rozrywają kartony, bezbarwną taśmą sklejają paczki w długie wąski paski. Na koniec owijają je czarnymi workami na śmieci lub wkładają w rajstopy (też czarne, by nie rzuciły się celnikowi w oczy).
Do tych, które wylądują na dachu lub pod podwoziem przyczepiają magnesy. Nikt się nie kłóci o skrytki – jakby istniała niepisana umowa, która część autobusu do kogo należy. Ojciec z córką "mają” teren pod podłogą. Mężczyzna leżąc miedzy siedzeniami wkłada rękę głęboko pod autobus. Przez dziurę w podłodze widać asfalt i kręcący się wał. Dziewczyna podaje mu kolejne kartony.
Na przystanku palą tylko ci, co zdążyli zapakować towar. To też czas dla kobiet z pierwszej połowy autobusu. Jak tylko kierowca wysiądzie, wyjmą śrubokręty i zaczną odkręcać klapki, przez które wymienia się żarówki w suficie.
Tam i z powrotem
Nie skierowali. Celniczka wychodzi z autobusu tylko z jedną reklamówką. W środku kilka kartonów i dwie butelki wódki. Niewiele jak na to, ile udało się schować. Ukraińcy nawet nie czekają, aż autobus ruszy. Jeszcze szybciej niż pakowali teraz wyjmują pochowany towar.
– Mam wizę na 20 dni. Więc jeszcze dziś muszę wrócić na Ukrainę – mówi student, który po raz kolejny prosi nas o przesiadkę. Kilkanaście minut później z workami pełnymi papierosów wyskakuje w ciemną noc gdzieś pod Tomaszowem Lubelskim.
Pecha ma co dziesiąty
W czasie 12-godzinnej zmiany celnicy odprawiają średnio 400 tirów, kilkanaście autobusów liniowych, setki samochodów osobowych. Najłatwiej wykryć przemyt w ciężarówkach: każdy tir przejeżdża przez specjalny skaner. Autokary i osobówki sprawdzane są "na piechotę”. – Obowiązują nas standardy unijne. Średnio co dziesiąty samochód trafia na kontrolę szczegółową – dodaje Siemieniuk.
Doświadczony celnik nie ma problemu z wytypowaniem aut nafaszerowanych papierosami: nerwowe lub zbyt spokojne zachowanie kierowcy, świeże ślady po śrubokrętach, nowe nity. Starych przemytników rozpoznają z twarzy, a tych złapanych na innych przejściach wskazuje komputer.
W kołach, siedzeniach, silniku
– Najczęściej papierosy chowane są w kołach, zbiorniku paliwa, silniku, siedzeniach, progach, boczkach pojazdów – wylicza kierownik zmiany. – Najbardziej "wrażliwe” autobusy to Kowel–Warszawa i Kowel–Lublin. Trzeba się bardzo spocić, by wszystko z nich wyciągnąć.
Ile papierosów można schować w samochodzie osobowym? Dużo. Celnicy wspominają te rekordowe i nietypowe: 1000 paczek w ładzie, 6000 w citroënie berlingo czy olbrzymią skrytkę za zestawem muzycznym w luksusowym audi.
Żyletki w fajkach
Taryfikator przewiduje kary od 127 do 2505 zł. Taki mandat trzeba zapłacić na miejscu; pieniądze na przejście graniczne zwykle przywozi rodzina. Wyjątkowo duże przemyty kończą się sprawą w sądzie.
– Ludzie różnie reagują. Czasem mężczyźni złorzeczą, a kobiety płaczą. Ale najczęściej tylko wzruszają ramionami – opowiada jeden z celników.
Tu nie ma sentymentów. Choć dawno już polscy celnicy nie natknęli się na ukryte w papierosach żyletki. – A zdarzało się to nawet w bagażach osobistych – mówi rzecznik.
Polskie prawo przewiduje też konfiskatę samochodu przemytnika. Ale w praktyce się to prawie nie zdarza. Z prostej przyczyny: na przejściu nie ma parkingu, na którym auta mogłyby być przetrzymywane.
Fajki w krokietach
Za to szmugiel papierosów opłaca się coraz bardziej, zwłaszcza tych najtańszych marek. Paczka LM, Classic, czy LD w kiosku na Ukrainie kosztuje około 2 złotych. Na targu w Chełmie czy Lublinie można je sprzedać już za 4–5 zł. W Warszawie jeszcze drożej.
Nic dziwnego, że magazyny Bialskiej Izby Celnej pękają w szwach. Co miesiąc trafia do nich ponad milion paczek. Zanim zostaną komisyjnie spalone, są skrupulatnie liczone i pakowane do pudełek i worków według marek.
– W 2009 zniszczyliśmy prawie 17 000 000 paczek. O ponad 100 proc. przekroczyliśmy założony plan – mówi Siemieniuk. – A i tak przemytnicy ciągle zaskakują nas pomysłowością.
Najnowszy trend to wykorzystanie sprzętu elektronicznego. W środę w Hrebennem papierosy miały przekroczyć granicę w obudowie laptopa. Kilka tygodni wcześniej podróżowały w odtwarzaczu DVD. Nadal na topie są też motki włóczki, półtoralitrowe litrowe plastikowe butelki po piwie z odcinanym dnem. Ale paczki zapieczone w krokietach zdarzyły się dotąd tylko raz.
Do Chełma po kiełbasę
Z przejścia w Dorohusku wyjeżdżamy około godz. 16. Kilkanaście metrów za szlabanami zatrzymują nas dwie Ukrainki. Mówią, że jadą do Chełma po kiełbasę.
– Taką za 6 zł. U nas tak tanio wędliny nie kupisz. Ale nie dla siebie, tylko na handel – tłumaczą. Jedna z nich ma siatkę cukierków i kilkanaście paczek papierosów poupychanych w rękawach kożucha. Druga próbuje nam sprzedać trzy butelki wódki i dwa kartony niebieskich LM.
Trasę Kowel– Chełm pokonują 2–3 razy w tygodniu. Za to, co uda się przemycić i sprzedać, robią zakupy w mięsnym. Na Ukrainę wracają jeszcze tego samego dnia. Bo wiza jest krótka.