Most po dawnej kolejce wąskotorowej od dawna jest wyłączony z użytku. Władze miasta zamierzają wpisać go do gminnej ewidencji zabytków. Jest ważny powód.
Most znajduje się na Krznie w ciągu al. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej Jest w złym stanie technicznym. Podczas kontroli w 2020 roku urzędnicy oszacowali, że koszt naprawy kładki to ponad 1,1 mln zł. Samorząd wówczas nie podjął się jednak tego zadania. Ale zapewniał, że drobne prace naprawcze są prowadzone na bieżąco. Również wtedy radny Marek Dzyr (Zjednoczona Prawica) zwracał uwagę na młodzież gromadzącą się w tym miejscu.
– Byłem świadkiem przebywania młodych osób na tym obiekcie. Chyba nie zdawały sobie sprawy, że grozi im niebezpieczeństwo – tłumaczył wówczas radny. Apelował o odpowiednie oznaczenie obiektu. Przed wejściem są co prawda barierki, ale po wniosku Marka Dzyra, urzędnicy uzupełnili jeszcze oznaczenie o znaki ostrzegające o niebezpieczeństwie.
Tymczasem, teraz okazuje się, że władze miasta chcą włączyć most do gminnej ewidencji zabytków. 12 stycznia ukazało się obwieszczenie prezydenta Michała Litwiniuka (PO) w tej sprawie.
– Miasto zamierza ubiegać się o środki na renowację mostu w ramach Rządowego Programu Ochrony Zabytków Polski Ład. W tym celu konieczne jest objęcie tego obiektu ochroną konserwatora zabytków. Przystąpienie do remontu uzależnione jest od przyznania dofinansowania– zaznacza Gabriela Kuc–Stefaniuk, rzeczniczka ratusza.
Obecnie, wykaz liczy prawie 400 różnych obiektów, m.in. dawną stację tej kolejki. Gminna ewidencja, wprowadzona nowelizacją ustawy o ochronie zabytków i opiece nad nimi z roku 2010, stanowi spis obiektów zabytkowych prowadzonych przez gminę. Wpis następuje na podstawie zarządzenia, czyli aktu wewnętrznego prezydenta, burmistrza lub wójta. Jakakolwiek ingerencja na przykład budowlana w most będzie teraz wymagała zgody konserwatora zabytków.
Bialska Kolej Dojazdowa została zbudowana przez Niemców w czasie I wojny światowej. Jej głównym celem był wówczas przewóz drewna pozyskiwanego dla wojska. W Białej Podlaskiej trasa kolejki rozpoczynała się w okolicach wieży ciśnień przy dworcu kolejowym. Następnie tor wiódł skrajem obecnego parku „Zofii las” i nasypem przez most na Krznie. W 1956 roku konstrukcję zmieniono na stalową.