Popularna teza głosi, że osobom, które dużo jeżdżą, opłaca się kupić diesla, natomiast pozostali powinni wybrać wersję benzynową. I rzeczywiście, mają trochę racji. Samochody z silnikiem wysokoprężnym zużywają do 25 proc. mniej paliwa, natomiast samochody z silnikiem benzynowym są często tańsze, jeśli chodzi o koszt zakupu, ubezpieczenia i utrzymania.
W zależności od modelu, wersja z silnikiem diesla jest opłacalna od przebiegu rocznego powyżej 15 000 kilometrów.
Przy podejmowaniu decyzji o wyborze jednego z dwóch wariantów kierowca powinien, oprócz rocznego przebiegu, uwzględnić także inne kryteria: – Każdy z napędów ujawnia swoje atuty w różnych klasach pojazdów. Nowoczesny silnik benzynowy zwiększy efektywność małych samochodów, natomiast zaawansowany silnik diesla zapewni niskie zużycie i dużą dynamikę jazdy w przestronnym kombi – mówi dr Rolf Bulander, członek zarządu w spółce Robert Bosch GmbH.
Podobne zalety widoczne są także w innych segmentach: w szybkich samochodach sportowych zainteresowanie cieszą się dynamiczne silniki benzynowe, w dużych SUV natomiast silniki diesla oferujące wysoki moment obrotowy.