Zima, to pora roku, która przysparza kierowcom wiele kłopotów na drodze. Zaśnieżone i oblodzone drogi sprawiają, że koniecznością staje się posiadanie opon przystosowanych do tych trudnych warunków zimowych.
i warunkom pogodowym.
Obecnie klasyczne opony zimowe uległy pewnej ewolucji i zostały zaprojektowane tak, aby mogły zapewnić optymalne osiągi w warunkach europejskiej pory zimowej, to jest: opadów śniegu, gołoledzi czy błota pośniegowego. Podtrzymywanie przejezdności dróg przez pługi śnieżne oraz coraz częstsze posypywanie ich solą spowodowało, że jednym z najtrudniejszych do uzyskania kompromisów jest obecnie zachowanie się opon zimowych w "normalnych zimowych” warunkach drogowych.
Specjalna receptura mieszanki bieżnikowej, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach oraz specyficzna rzeźba bieżnika (z dużymi blokami w strefie barkowej i dużą ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć lamelkowych) zapewniają bardzo dobrą przyczepność na błocie pośniegowym i śniegu, co zdecydowanie poprawia takie elementy jazdy jak: kierowalność, hamowanie czy przyśpieszanie.
Ciekawe jest to, że opony zimowe są bardziej odporne na aquaplaning niż opony letnie. Decyduje o tym bardziej otwarta rzeźba bieżnika oraz większa głębokość w porównaniu z oponami letnimi. Dodatkową zaletą kierunkowych opon zimowych (np. Dębica Frigo Directional czy Dunlop Winter Sport M3) jest specjalny układ rowków, który zapewnia optymalne odprowadzenie wody.
Generalnie rzecz biorąc w warunkach zimowych opony zimowe przewyższają opony letnie we wszystkich parametrach związanych z bezpieczeństwem jazdy. Warto zaznaczyć, że zmiana opon letnich na zimowe jest szczególnie ważna, gdy samochód wyposażony jest w opony letnie typu "high performance” (opony o symbolach prędkości H - 210 km/h i wyższych, np. Dębica Furio czy Goodyear F1). Wynika to z tego, że opony skonstruowane do eksploatacji przy bardzo wysokich prędkościach wymagają stosowania sztywniejszych mieszanek gumowych, które zmieniają właściwości już poniżej temperatury +100 C. Wtedy to guma przypomina bardziej plastik niż gumę i często dochodzi do poślizgów. W Polsce większość kierowców używa letnich opon typu "standard” o niższym symbolu prędkości T (do 190 km/h, np. Dębica Passio), dla których z punktu widzenia zmian właściwości mieszanki temperaturą graniczną jest +70 C. Tradycyjny okres stosowania opon zimowych to: "od Świąt Wszystkich Świętych do Świąt Wielkanocnych”.