Szykujcie się na nowego focusa. Ten popularny hatchback przyjedzie do nas w wrześniu.
Focus potrafi uwieść już podczas pierwszej jazdy. Kto raz posmakuje magii jazdy po zakrętach tym modelem, ten na zawsze może zostawić serce. Czy nowy model zapowiedziany na jesień będzie równie udany, jak obecna wersja?
Belka po raz pierwszy
Kilka dni temu Ford po raz pierwszy pokazał całkowicie nowego focusa. Po raz pierwszy w tym modelu zastosowano system płynnie kontrolowanego tłumienia (CCD) dla niezależnych zawieszeń przednich i tylnych kół. Do tego focus otrzymał nowe tryby jazdy, izolowaną tylną ramę pomocniczą zwiększającą komfort jazdy i sprężyny zawieszenia kół wykonane w opatentowanej przez firmę Ford technologii. W słabszych wersjach z silnikiem benzynowym, po raz pierwszy Ford zastosował lekką belkę skrętną.
Turbo rządzi
Listę jednostek napędowych otwiera kolejna wersję wielokrotnie nagradzanego silnika EcoBoost o pojemności 1,0 litra oraz nowy, choć już znany,1,5-litrowy silnik benzynowy EcoBoost. Walory użytkowe obu silników zostały zwiększone za sprawą systemu dezaktywacji jednego z cylindrów trzycylindrowych silników. Nowością jest także inteligentna ośmiostopniowa przekładnia automatyczna dostosowująca przełożenia do stylu jazdy. Dźwignię zastąpiono pokrętłem zmiany biegów, rozwiązaniem znanym np. z Jaguara czy Land Rovera.
Litrowy silnik jest dostępny w wersjach o mocy maksymalnej 85 KM, 100 KM i 125 KM. Z kolei 1,5-litrowy silnik EcoBoost oferuje 150 KM lub 182 KM.
Nowe wysokoprężne silniki z rodziny EcoBlue z turbodoładowaniem zostały zaprojektowane do dostarczania wysokiej mocy, większego momentu obrotowego przy niskich obrotach, a także z myślą o oszczędność paliwa i wygładzeniu pracy silnika, co pozwala na uzyskiwanie większych przebiegów. 1,5-litrowy silnik EcoBlue oferowany jest w wersjach o mocy 95 KM lub 120 KM, zapewniających moment obrotowy wynoszący 300 Nm. 2,0-litrowy silnik EcoBlue zapewnia moc 150 KM oraz 370 Nm momentu obrotowego.
Bez sedana
Samochód dostępny jest, jako pięciodrzwiowy hatchback lub kombi. Niestety, z gamy wypadł czterodrzwiowy sedan. Ta wersja nie będzie oferowana w Europie. Wśród odmian focusa znajdą się między innymi wersja trend i titanium, sportowa ST-Line, ekskluzywna vignale oraz pierwszy crossover – active. Całkowicie nowy focus jest pierwszym pojazdem Forda, który bazuje na nowej platformie C2, zapewniającej więcej miejsca w środku, a zarazem wyższy poziom bezpieczeństwa biernego.
Długa lista asystentów
Nowy focus to także rewolucja cyfrowa, umożliwiając intuicyjną, bezstresową jazdę. Wśród nowości warto odnotować adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, co umożliwia bezproblemowe poruszanie się w mieście z częstym zatrzymywaniem samochodu.
System reflektorów adaptacyjnych z nowym, opartym na analizie obrazu z kamery systemem doświetlania zakrętów oraz – pierwszy raz w produkcyjnym samochodzie – kierowania światłem w oparciu o znaki drogowe, pozwala na wstępny wybór jednego z modeli oświetlenia drogi, służąc poprawie widoczności w czasie nocnej jazdy.
Łatwiej tez będzie parkować, bo do tego modelu producent wprowadził system wspomagający parkowanie, steruje również wyborem biegów, przyspieszaniem i hamowaniem, aby umożliwić w pełni zautomatyzowane manewrowanie dostępne za naciśnięciem przycisku. Ford chwali się także wyświetlaczem przeziernym, po raz pierwszy zastosowanym w tym modelu.
Ciekawy jest także system wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkody. To pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie pojazdów, pomagające kierowcom w omijaniu stojących lub wolniej poruszających się pojazdów, celem unikania kolizji.
Nie brakuje też całej gamy rozwiązań multimedialnych, połączeń z telefonem komórkowym czy przekształcenia samochodu w hotspot. Producent nie podaje ceny. Tę poznamy w wrześniu, w momencie wprowadzenia nowego focusa do sprzedaży.