Pan Andrzej w kwietniu 1999 roku zapisał się do otwartego funduszu emerytalnego (OFE).
Na 91 składek, które co miesiąc ZUS powinien przekazać do OFE, przelał ich 33. Ostatnią w październiku 2002 roku. A potem, do końca tabeli, są już tylko wpisy "brak”.
Lubelski ZUS milczy jak grób
To pracodawcy zawalili
- Do opóźnień w przekazywaniu części składki do otwartych funduszy emerytalnych może dochodzić albo w wyniku zaległości w opłacaniu składek przez płatników, albo w wyniku błędów w dokumentacji rozliczeniowej - wyjaśniał Mikołaj Skorupski, rzecznik prasowy ZUS.
I to właśnie błąd popełniony przez płatnika składek, czyli zakład pracy, w którym pracował pan Andrzej, był przyczyną jego perypetii.
- Miał dwa konta. To wina pracodawców, którzy podali różne dane, inne numery identyfikacyjne. Pomimo wezwań nie sprostowano tego - informuje Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy Oddziału Wojewódzkiego ZUS w Lublinie i zapewnia: - Ale pieniądze już zostały przekazane na jego konto w OFE.
Czy musiało jednak minąć aż 9 lat, a pan Andrzej stracić tyle nerwów?
A straty kto mi pokryje?
- W jaki sposób zostaną mi zrekompensowane straty powstałe wskutek zakupu mniejszej liczby jednostek uczestnictwa, wynikające ze wzrostu notowań tych jednostek? - pyta pan Andrzej. - W 1999 roku, gdyby środki przekazywane były w terminach zgodnych z ustawą, kupowałbym je po 10-12 zł. Za 300 zł mogłem wtedy kupić 26-30 jednostek OFE, teraz - tylko 12-14, bo kupuję je po 26 zł. Tracę więc ogromnie dużo, około 150 % ilości jednostek!!!
ZUS: jak dostajemy, tak regulujemy
Morał
Ekspert podpowiada - Co robić, gdy w funduszu nie ma naszych pieniędzy?
dyrektor Biura rzecznika Ubezpieczonych
1. Przede wszystkim należy zapytać w księgowości zakładu pracy, czy składki są przekazywane do ZUS.
2. Kolejny krok to wizyta w ZUS, bo bardzo często tam właśnie tkwi źródło problemów.
3. Jeśli w ZUS wszystko jest w porządku, można zwrócić się ze skargą do rzecznika ubezpieczonych. Na odpowiedź trzeba czekać do 30 dni.
Przydatne kontakty
Skargi i prośby o interwencję należy przekazywać pocztą tradycyjną. E-maile mogą być wyłącznie z podpisem elektronicznym.
Kto chce poradę uzyskać szybko, może zadzwonić do eksperta w BRU:
• w zakresie ubezpieczeń gospodarczych - od poniedziałku do piątku w godzinach 10-15 i 17-19, nr tel. (022) 333 73 28,
• dla członków OFE oraz uczestników pracowniczych programów emerytalnych - od poniedziałku do czwartku w godzinach 8.30-10.30, nr tel. (022) 333 73 26 lub (22) 333 73 27.