Rozmowa z Tomaszem Starzykiem, specjalistą ds. public relations w Bisnode Polska. Firma jest partnerem merytorycznym dodatku „Złota 500.”
- Czy małe firmy sprawdzają swoich kontrahentów?
– Prawdą jest, że większość klientów Bisnode stanowią podmioty duże, mające swój rodowód w sektorze usług finansowych. Głównie banki, firmy ubezpieczeniowe, doradztwa biznesowego, instytucje kredytowe. W ostatnim czasie notujemy jednak także znaczny wzrost zainteresowania usługami Bisnode firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Potrzeby tych najmniejszych firm w jakikolwiek sposób nie różnią się od potrzeb światowych korporacji. Każdemu zależy na bezpiecznej transakcji i na tym, aby pieniądze znalazły się na koncie w umówionym przez strony terminie.
- Jakiego rodzaju dane interesują firmy?
– Głównie dane zawarte w tzw. raporcie handlowym. Same raporty korzystają z wielu źródeł informacyjnych – rejestrowych, branżowych oraz typowo marketingowych. Pozwala to klientom uzyskać w bardzo krótkim czasie pełną informację na temat kontrahenta, począwszy od potwierdzenia jego danych rejestrowych, informacji o danych finansowych, zdarzeniach prawnych, po dane zamieszczone w różnych portalach internetowych, prasie lub z wywiadu z kierownictwem firmy. Dodatkowo informacja o firmie wzbogacona jest o dane zaczerpnięte z największej na świecie bazy danych, liczącej obecnie blisko 330 mln firm. Pozwala to zbadać sytuację finansową spółki w środowisku międzynarodowym, nawet gdy pochodzi ona z bardzo odległych krańców świata.
- Jakie korzyści daje klientowi raport handlowy?
– Podstawową wartością raportu handlowego jest rekomendacja współpracy z danym partnerem handlowym. W przypadku negatywnej rekomendacji, nasz klient powinien zastanowić się, czy takie ryzyko jest dla niego opłacalne. Klient może zauważyć również pogarszającą się sytuację finansową podmiotu na licznych wykresach, co pozwala na jeden rzut oka ocenić najbliższą przyszłość firmy. Ciekawym elementem raportu jest porównanie podmiotu do jego branżowej konkurencji przez pryzmat wskaźników porównawczych. Raport handlowy pozwala również dostrzec niebezpieczne symptomy istniejące u badanego kontrahenta, takie jak powiązania osób z kierownictwa z firmami w złej sytuacji finansowej. Inny element, na jaki warto zwrócić uwagę, to tendencje w sezonowości moralności płatniczej podmiotu. Pozwala on dotrzeć do sytuacji finansowej spółki –matki podmiotu. Raport handlowy stanowi więc wielofunkcyjne narzędzie pozwalające odkrywać niebezpieczne obszary ryzyka działalności z konkretnym partnerem handlowym.
- W jaki sposób Bisnode pozyskuje dane?
– Zbieramy informacje o każdej firmie w Polsce, która jest zarejestrowana w oficjalnych rejestrach i jest aktywna kredytowo. W tej chwili jest to prawie 7 milionów firm z Polski, włączając w to także te wykreślone z rejestrów. Dzięki temu, że dane aktualizują się automatycznie, można otrzymać najświeższe informacje niemal natychmiast. Można także zażyczyć sobie indywidualny wywiad i wtedy specjalnie dla klienta aktualizujemy dane na ten konkretny dzień. Nadal numerem jeden jest raport handlowy, jednak w ostatnim czasie uwidacznia się zapotrzebowanie na serwisy pomagające zarządzać należnościami, w związku z narastającymi problemami płatniczymi polskich firm. Wywiadownia przygotowuje dla swoich klientów produkty zawierające z jednej strony pełny obraz działalności firm z całego świata, a z drugiej gotową wiedzę w postaci rekomendacji dotyczącej wiarygodności tej firmy.
Produkty Bisnode Polska spełniają więc dwie funkcje: informacyjną oraz wspomagającą zarządzenie ryzykiem w przedsiębiorstwie. Pierwsza z tych funkcji pozwala klientom zaoszczędzić czas związany z ich samodzielnym pozyskiwaniem ze źródeł publicznych, druga pomaga podjąć właściwą decyzję związaną z zawarciem współpracy z klientem na warunkach kredytu kupieckiego. Ten drugi element bazuje na wiedzy specjalistów z zakresu analizy finansowej oraz statystyki, którzy przygotowali modele oceny, pozwalające ocenić prawdopodobieństwo upadku firm działających na całym świecie. Jest to więc jeden ze sposobów wykorzystania know-how w samodzielnej analizie sytuacji finansowej kontrahentów przez klientów.
- Na rynku polskim firma działa od ponad 25 lat. Jak zmieniała się przez te lata?
– Zmiany widać niemal w każdym obszarze, jednak największą w obszarze technologicznym. Świat się zmienia, podobnie jak rynek i wymagania samych klientów. Dzisiaj klienci potrzebują danych w czasie rzeczywistym, dostępnych online siedem dni w tygodniu i 24 godziny na dobę. Nie ma tutaj znaczenia, czy mówimy o banku, światowym liderze na rynku ubezpieczeniowym, korporacyjnym gigancie czy małym zakładzie produkcyjnym. Dla nas każde zlecenie jest równie ważne, a każdy klient traktowany indywidualnie.
O Bisnode
Bisnode jest europejskim liderem w dostarczaniu danych i analiz. Jesteśmy obecni w 19 krajach, gdzie zatrudniamy 2,1 tys. pracowników. Bisnode pomaga firmom zdobywać nowych klientów i utrzymywać bezpieczne relacje biznesowe przez cały okres współpracy. Podejmowanie trafnych decyzji umożliwiamy naszym klientom poprzez inteligentne wykorzystanie danych. Oznacza to, że możemy połączyć, a następnie przeanalizować nasze dane, dane naszych klientów oraz te generowane każdego dnia na świecie zwanymi Big Data.
• Więcej informacji na stronie www.bisnode.pl