Energopol Szczecin i PRD Zwoleń ogłosiły gotowość do rozpoczęcia prac przy budowie drugiego etapu obwodnicy Puław. Droga ma być gotowa na wiosnę 2018 roku.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
O postępach w procesie przygotowań, podczas ostatniej sesji, poinformowali puławskich radnych. – Jesteśmy na ostatnim etapie przygotowań, za chwilę rozpoczynamy roboty – zapewnia Przemysław Maliszkiewicz, dyrektor kontraktu.
Konsorcjum prowadzi obecnie prace saperskie oraz rozpoznanie archeologiczne. Firmy prowadzą także zaawansowane rozmowy z podwykonawcami poszczególnych elementów inwestycji. Jak podkreślają, w budowę obwodnicy (12-kilometrowy odcinek od węzła Kurów-Zachód do mostu im. Jana Pawła II) mogą zostać włączone także lokalne przedsiębiorstwa.
Tymczasem najważniejszym dokumentem, na którego wydanie czeka wykonawca, jest zezwolenie realizacji inwestycji drogowej. Zgodnie z harmonogramem, wojewoda powinien podpisać go do 28 marca.
Cały odcinek, łącznie z dwupoziomowymi skrzyżowaniami, nowymi obiektami mostowymi, oświetleniem, przejściami dla zwierząt, oznakowaniem itp. ma być gotowy do 30 kwietnia 2018 roku. Jego wartość to ponad 233 mln złotych.
Co się zmieni?
Po pierwsze, z Lublina do Puław będziemy mogli dojechać drogą ekspresową, a do wyboru dostaniemy dwie nowe możliwości zjazdu: na węźle „Michałówka” (na miejscu obecnego Puławy–Azoty–Młynki–Żyrzyn) lub dalej na skrzyżowaniu „Azoty”. Ostatnią szansą zjazdu do miasta będzie natomiast obecny węzeł „Dęblińska”. Z nowego odcinka drogi ekspresowej wygodniej będą mogli korzystać także mieszkańcy Końskowoli, którzy do swojej miejscowości będą mogli zjechać na dwupoziomowym skrzyżowaniu około kilometra przed Sielcami.
Zniknie niebezpieczny łuk w ul. Długiej i znajdujące się na nim skrzyżowanie z al. 1000-lecia. Zjazd i wjazd w kierunku Zakładów Azotowych będzie bardziej komfortowy i bezpieczny. Drogowcy przewidują także nowy łącznik prowadzący bezpośrednio do Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Zmiany powinny doprowadzić do znacznego spadku liczby samochodów ciężarowych przejeżdżających przez rondo w Żyrzynie, a następnie przez Wronów w kierunku Ronda Bitwy Warszawskiej w Puławach. Spaść powinna także liczba TIR-ów, które jeżdżą przez miasto.
Niestety, obwodnica przyniesie także pewnego rodzaju niedogodności, szczególnie dla ruchu lokalnego. I tak wszyscy, którzy podróżują pomiędzy Końskowolą a Sielcami, będą musieli pokonywać dwa nowe ronda i wiadukt nad drogą ekspresową. W ten sam sposób jeździć będzie trzeba także pomiędzy Puławami a Żyrzynem, gdzie – zanim wjedziemy do Osin – trzeba będzie pokonać nowy węzeł i przejechać nad S12.