W jakim kierunku będzie rozwijać się sieć ulic, jak będzie wyglądał przebieg południowej obwodnicy, które drogi zostaną ze sobą połączone i jak to wszystko wpłynie na usprawnienie komunikacji? Według aktualnego studium Puławy będą rozbudowywać się na południe, a w parze z tym rozwojem, przybywać będzie nowych kilometrów dróg.
Osią tej części miasta będą dwie ulice: przedłużenia Ceglanej i Kopernika. Pierwsza z nich sięgnie Skowieszyna, a druga nowej Piasecznicy, która stanie się częścią południowej obwodnicy miasta. Jej przebieg został już wstępnie wyznaczony. Według studium ulica ta będzie częścią wojewódzkiej drogi nr 824, łączącej Żyrzyn z Opolem Lubelskim.
W przyszłości jadąc do Puław od alei Żyrzyńskiej na rondzie turbinowym będzie można skręcić w lewo i nową drogą (częściowo w śladzie ul. Składowej), wzdłuż torów kolejowych dojechać do skrzyżowania z ul. Lubelską. Dalej droga poprowadzi nas pod wiaduktem kolejowym (w śladzie ul. Towarowej) w stronę ul. Włostowickiej. Obwodnica częściowo ma przebiegać poza granicami Puław, zahaczając o gminę Końskowola.
Jej zadaniem będzie przede wszystkim wyprowadzenie ruchu z centrum miasta poprzez budowę alternatywnego (wobec ciągu ulic Zielona – Kazimierska – Włostowicka) połączenia północno-wschodnich części powiatu puławskiego z południowym Powiślem. Niejako przy okazji znacznie poprawi się dostępność komunikacyjna Skowieszyna oraz komfort podróżujących na trasie Warszawa-Kazimierz Dolny, którzy nie będą musieli przeciskać się przez miasto.
Nawet jeśli plany budowy tej drogi zostaną zarzucone, jej funkcje częściowo może spełniać inny z planowanych traktów. Nowe przedłużenie ul. Kopernika, które ma sięgnąć Piasecznicy, otworzy kolejną oś północ-południe i umożliwi ruch od al. Partyzantów, przez ul. Słowackiego aż do skrzyżowania z ul. Włostowicką w pobliżu Parchatki. Ciekawa jest także opcja dalszego przedłużenia ul. Ceglanej przez las do Skowieszyna. Plan zakłada także kolejne arterie na osi wschód-zachód. Przykładem tego jest planowane przedłużenie ul. Zabłockiego od nowego ronda im. M. Kapturkiewicz-Szewczyk do nowej części ul. Kopernika.
Warto zwrócić uwagę także na planowany łącznik o długości około jednego kilometra pomiędzy ul. 4 Pułku Piechoty WP i ul. Włostowicką. Droga ta przecinałaby częściowo tereny IUNG i znacznie poprawiła dojazd do ogródków działkowych oraz wału wiślanego z południowej części miasta. Byłaby także skrótem pozwalającym ominąć Puławy od zachodu. Jej przebieg prawdopodobnie ulegnie jednak zmianie. Nowsza koncepcja zakłada przedłużenie ul. 4PP aż do ul. Polskiej Organizacji Wojskowej, co jeszcze bardziej poprawiłoby komunikację w tym miejscu.
Co ciekawe, część dróg, która w studium przed laty była rysowana linią przerywaną jako plan na przyszłość, obecnie już istnieje, a inne właśnie są budowane. Do tych pierwszych można zaliczyć np. ul. Sosnową, Kopernika, Wodną, czy Ceglaną, a prace przy zgodnej ze studium przebudowie ul. Norwida powoli się rozpoczynają.