W puławskim Ratuszu rozpoczęło się przyjmowanie wniosków o nowe, elektroniczne dowody osobiste. W ciągu dwóch dni zarejestrowano ich ponad 40. Mieszkańcy otrzymają je w ciągu miesiąca.
Przyjmowanie wniosków o wydanie tzw. D-dowodu, czyli dowodu osobistego z warstwą elektroniczną, ruszyło 4 marca. Według Wydziału Spraw Obywatelskich puławskiego Urzędu Miasta, w ostatni poniedziałek zauważono niewielki wzrost liczby osób zainteresowanych nowymi dowodami.
– Od 4 marca, w ciągu dwóch dni, zarejestrowaliśmy około 40 wniosków o wydanie nowego dowodu. To trochę więcej, niż zazwyczaj, ale najczęstszym powodem ich składania jest kończący się termin ważności, a nie sama chęć posiadania dowodu elektronicznego – przyznaje Iwona Próchniak, kierownik WSO.
Spośród wszystkich osób, które w tym tygodniu złożyły wnioski, jedynie 30 proc. zrobiło to z powodu chęci posiadania e-dowodu. Pozostali musieli wymienić stary dowód na nowy z powodu kończącego się terminu ważności (50 proc. przypadków), zmiany danych osobowych, utraty dowodu lub ukończenia 18 lat.
Wyrobienie e-dowodu nie jest obowiązkowe, ale po 4 marca wydawane są jedynie takie. Poprzednie, bez tzw. warstwy elektronicznej, pozostaną w użyciu do ukończenia ważności (zgodnie z umieszczoną na nich datą). Nowe, dzięki kryjącym się w nich cyfrowym danych, mają ułatwić szereg spraw, takich jak odprawy lotniskowe, czy wyrobienie zaufanego profilu w sieci. Z czasem będzie można nimi również „podpisywać” umowy, kwitować odbiór dokumentów, rejestrować się u lekarza, a być może nawet robić zakupy.
E-dowody, dzięki możliwości zapisu niemal dowolnej treści danych, będą mogły zastępować również inne dokumenty, takie jak karty biblioteczne, legitymacje studenckie, emerytalno-rentowe itp. To, czy tak się stanie, będzie zależało od sposobu, w jaki e-dowody wykorzystają w przyszłości poszczególne instytucje.