Od połowy marca Powiatowy Urząd Pracy w Puławach nie przyjmuje interesantów. Osoby, które chcą się zarejestrować muszą to zrobić zdalnie - przez internet. Nie wszyscy jednak dają sobie z tym radę. Jeden z kłopotów udało się rozwiązać po naszej interwencji.
Pani Anna, mieszkanka gminy Kurów, w lutym straciła pracę, a ubezpieczenie zdrowotne skończyło jej się 31 marca. Już na początku ubiegłego miesiąca zadzwoniła do puławskiego urzędu pracy, gdzie usłyszała, że powinna zgłosić się za kilka tygodni. W międzyczasie w całym kraju wprowadzono jednak stan epidemii i zgodnie z nowymi obostrzeniami PUP przestał przyjmować interesantów.
Na stronie urzędu poinformowano o tym, że w tej sytuacji należy rejestrować się zdalnie, przez internet. W tym celu, osoby które nie posiadają podpisu elektronicznego muszą skorzystać z tzw. profilu zaufanego. Ten z kolei najłatwiej uzyskać korzystając z bankowości elektronicznej. Niestety nie wszystkie banki oferują taką usługę.
– Ja mam konto w SKOK-u. Przed dłuższy czas szukałam na jego stronie możliwości założenia profilu zaufanego, ale niczego takiego nie znalazłam. Postanowiłam więc założyć go przez stronę wskazaną przez urząd pracy (www.praca.gov.pl). Wysłałam wniosek, ale w odpowiedzi napisano, że muszę osobiście udać się do Urzędu Gminy, Urzędu Skarbowego lub Powiatowego Urzędu Pracy. Obdzwoniłam je wszystkie, ale wszędzie usłyszałam to samo, że interesanci nie są obecnie przyjmowani – opowiada nasza Czytelniczka.
– Nie wiedziałam już co robić, bo w kwietniu skończyło mi się ubezpieczenie. Dostałam jedynie zapewnienie, że gdy zachoruję na Covid-19, będę leczona nawet bez ubezpieczenia, ale co, jeśli zachorowałabym na coś innego, albo złamała nogę? – mówi kobieta.
O swoim problemie kobieta powiadomiła naszą redakcję. – Naprawdę nie wiem już co mam zrobić, bo nikt nie wie, jak mi pomóc. A osób w mojej sytuacji przecież może być więcej – dodaje.
O kłopotach mieszkanki gminy Kurów poinformowaliśmy dyrektora PUP. Udało się znaleźć wyjście.
– W takiej sytuacji proponujemy tej pani oraz wszystkim osobom, które z podobnych powodów nie mogą uzyskać potwierdzenia swojej tożsamości, by skorzystali ze strony „Envelo” Poczty Polskiej. Po założeniu profilu zaufanego, należy udać się do najbliższej placówki, gdzie można uzyskać niezbędne potwierdzenie swojej tożsamości – tłumaczy Krzysztof Gumieniak, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Puławach.
Jeszcze tego samego dnia instrukcja dotycząca tej ścieżki postępowania została umieszczona na stronie internetowej PUP. Okazuje się jednak, że same podpowiedzi, jak założyć profil zaufany dla wielu osób o niższych umiejętnościach posługiwania się internetem, nie są wystarczające. Dlatego pracownicy urzędu pracy od dwóch tygodni pomagają interesantom i telefonicznie przeprowadzają ich przez cały proces. Dzięki naszej interwencji, wspierają także tych, którzy nie korzystają z najpopularniejszych instytucji finansowych.