Połowa miejskich ulic w Chełmie nadaje się do natychmiastowego remontu. Urzędnicy odłożyli 1,35 mln zł i rozpoczynają w mieście ofensywę drogową. Bo jest bardzo źle.
Jeszcze pod koniec minionego roku, z myślą o przyszłych remontach, urzędnicy przeprowadzili gruntowny przegląd stanu technicznego chełmskich ulic. A jego wynik, każdego drogowca, który ma choćby blade pojęcie o miejskiej infrastrukturze ulicznej, przyprawiłby o ból głowy. Przyjrzano się 349 ulicom Chełma, oceniając każdą według tych samych przyjętych parametrów: w stanie bardzo dobrym, dobrym, ostrzegawczym, złym i bardzo złym.
Tej pierwszej kategorii – bardzo dobrych – doliczono się 4: Reymonta, Bogdanowicza, Plac Tysiąclecia, Rejowiecka od Al. Przyjaźni do ul. Okszowskiej. Najgorszą ulicą w mieście, wedle raportu, jest krótka i ślepa ulica Józefa Wybickiego.
Stan 168 ulic określono jako ostrzegawczy, m.in.: Szpitalna, Reformacka, Modrzewiowa, Graniczna, ks. Piotra Skargi, Al. Armii Krajowej, ks. Stanisława Brzóski, Szkolna, Hrubieszowska, Jedności, Działkowa, Droga Męczenników, Szkolna, Słowackiego, Mickiewicza, Tulipanowa, Ceramiczna czy Mariana Pilarskiego. 84 ulice w stanie dobrym: Żwirki i Wigury, Budowlana, Marii Curie Skłodowskiej, Racławicka, Wacława Rzewuskiego, Stanisława Brzozowskiego, Wierzbowa, Diamentowa, Bohaterów, Szpitalna, Plac Niepodległości.
Stan aż 89 ulic został oceniony jako zły.
– Potrzeby inwestycyjne tylko w zakresie remontów bieżących są ogromne. Rozpoczynamy więc od tych najpilniejszych. Na remonty bieżące chełmskich ulic w 2020 r. zabezpieczyliśmy rekordową, w porównaniu do lat poprzednich, kwotę ponad 1,35 mln zł. Przetarg ogłoszony. Czekamy na oferty – mówi Damian Zieliński z Gabinetu Prezydenta Chełma. – Miasto nie jest w stanie zniwelować wieloletnich zaniedbań własnym sumptem dostatecznie szybko, a tym bardziej całościowo, dlatego jednym z rozwiązań jest pozyskanie zewnętrznego finansowania na ten cel.
Remonty już się rozpoczęły na ul. Dreszera i Kolejowej, a niebawem prace mają się rozpocząć na ul. Ceramicznej i Waśniewskiego, a także ostatnim etapie przebudowy ulicy Kolejowej: od dworca głównego PKP do ul. Starościńskiej i budowie ronda na skrzyżowaniu alei 3 Maja i ul. Wojsławickiej.
Jeszcze w ubiegłym roku miasto złożyło kolejne wnioski na dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych remontów ulic Sybiraków, Batorego, Jagiellońskiej i Okszowskiej. – Czekamy na dopięcie niezbędnych formalności, aby móc ogłosić przetargi na roboty budowlane – mówi Zieliński.