Stworzenie „Regulaminu Sanitarnego” nałożyło na wszystkich uczestników meczów i treningów dodatkowe obostrzenia. Nadrzędna zasada jest jedna – bezpieczeństwo ponad wszystko. Dla ułatwienia żużlowcy otrzymali specjalne broszury informacyjne z zaleceniami sanitarnymi
Trzeba podkreślić, że wspomniany trzynastostronicowy „Manual dla zawodników PGE Ekstraligi w związku z COVID-19 i rozpoczynającym się sezonem 2020 oraz zasadami sanitarnymi” jest skróconą wersją opublikowanego 30 kwietnia „Regulaminu Sanitarnego”.
Już na wstępnie tego dokumentu widnieje adnotacja, że jego zapisy są wiążące dla zawodników do odwołania. W praktyce oznacza to, że żużlowcy muszą się do niego stosować cały czas – czy to podczas meczów z innymi zespołami, czy treningów w gronie własnej drużyny.
Oprócz „kalendarium uruchomienia rozgrywek” znajdziemy w nim także dane teleadresowe Państwowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych właściwych dla każdego regionu i konkretne wytyczne sanitarne.
Warto skupić się na obowiązkach, które zostały nałożone na zawodników i ich uszczuplone teamy. Każdy żużlowiec przybywa na teren stadionu jednym samochodem z tylko jednym mechanikiem (obaj muszą mieć założone rękawiczki oraz maseczki ochronne), razem ze sprzętem. Po przyjeździe na miejsce obaj mają badaną temperaturę ciała, a następnie zawodnik przebiera się w odzież regulaminową we własnym busie, a mechanik zakłada strój drużyny.
W parku maszyn każdy team przebywa w osobnym boksie z zachowaniem odległości co najmniej 2 metrów. Stanowiska muszą być wyposażone w pojemnik z płynem dezynfekującym, pojemnik na śmieci oraz jednorazowe ręczniki do przecierania twarzy.
Zawodnicy będą mogli wyjść na obchód toru wraz z trenerem. Każda drużyna powinna to zrobić oddzielnie i z zachowaniem dwumetrowych odstępów pomiędzy osobami. W tym przypadku również obowiązuje noszenie rękawiczek i maseczek ochronnych.
Nie zmieni się natomiast to, że żużlowcy będą startować po czterech. Oprócz nich na torze będzie mogła przebywać jeszcze tylko jedna osoba funkcyjna na płycie wewnątrz owalu oraz dwie osoby do obsługi maszyny startowej.
Co ciekawe, powstała nawet specjalna procedura tankowania metanolu – zawodnik i mechanik nie będą mogli tego robić samodzielnie.
Należy również pamiętać o tym, że zawodnicy muszą wypełniać specjalny „Formularz oceny medycznej”, który jest poddawany codziennej ocenie przez zespół medyczny działający przy Polskim Związku Motorowym. W tym dokumencie znajdują się szczegółowe dane dotyczące zdrowia danego żużlowca. Jeźdźcy muszą podawać, na przykład, dwa odczyty temperatury ciała (około godz. 9 i 19), czy mają: duszności, katar, bóle mięśni, zaburzenia snu lub zaburzenia węchu i smaku (takich rubryk do wypełnienia jest w sumie 17).