Elektryczne hulajnogi będzie można wypożyczyć w Świdniku – zapowiadają władze miasta. Wypożyczalnia ma zacząć działać wiosną.
– Teraz jest dobry czas na realizację takich pomysłów – uważa Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika ds. inwestycji i rozwoju. – Jest projekt ustawy, który wprowadza regulacje dotyczące tego typu pojazdów, dzięki którym zasady poruszania się hulajnogami zostaną uporządkowane. Kolejny powód – miejski – jest taki, że chcemy zachęcić jak najwięcej kierowców do rezygnacji z jazdy samochodami. Poza stacjami rowerowymi chcemy uruchomić też wypożyczalnię elektrycznych hulajnóg. Rozmawiamy z firmą Blinkee, która obsługuje Lublin i Lubartów.
Plan jest taki, by elektryczne hulajnogi na minuty pojawiły się w Świdniku już wiosną.
– Nawiązaliśmy współpracę ze stowarzyszeniem Świdnik Miasto dla Rowerów, które przygotuje nam analizę. Podpowie, jak przygotować cały system, by uniknąć bałaganu i w których miejscach powinny być „parkingi” dla hulajnóg. Chcemy, aby takich punktów było w mieście kilkadziesiąt – dodaje burmistrz.
– Każda osoba, która przesiądzie się na inny środek transportu niż samochód jest pod kątem ekologii oraz ograniczonej przestrzeni, ogromnym zyskiem dla miasta – podkreśla Maciej Lubaś ze stowarzyszenia Świdnik Miasto Dla Rowerów.
Na początek ma być dostępnych ok. 30-40 elektrycznych pojazdów. – Zakładamy, że z hulajnóg będzie można korzystać od kwietnia do września, października – planuje zastępca burmistrza.
Urząd miasta do współpracy chce włączyć miejską spółkę.
– Analizujemy ofertę złożoną przez firmę Blinkee – mówi Jerzy Irsak, prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Pegimek w Świdniku. – Poprosiliśmy o pomoc świdnickie stowarzyszenie skupiające rowerzystów. Chcemy się dowiedzieć m.in., jaka orientacyjnie grupa osób byłaby zainteresowana ofertą wypożyczalni hulajnóg w naszym mieście. Pegimek jest gotowy do tego, aby zająć się obsługą takiego systemu. Mamy bazę w postaci magazynu, a także sprzęt do transportu takich pojazdów.
Projekt nowelizacji prawa
Zakłada spore zmiany dotyczące hulajnóg elektrycznych, a także urządzeń transportu osobistego (UTO – np. deskorolka elektryczna). Zabroniona ma być m.in. jazda hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h, jak też pozostawianie hulajnóg elektrycznych i UTO na chodniku w inny sposób niż równolegle do zewnętrznej krawędzi. Kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.