Chaos reklam męczy i zagraża – pisze w interpelacji do burmistrza Łukowa radna Urszula Chruściel (PiS). Jej zdaniem, uchwała krajobrazowa rozwiązałaby ten problem. Ale władze miasta na razie takich działań nie planują. Podobnie zresztą jak w Białej Podlaskiej
Samorządy mogą przyjmować uchwały krajobrazowe na mocy ustawy z 2015 roku. Przepisy dają m.in. możliwość zakazania banerów reklamowych na budynkach.
– Taka uchwała pozwala usunąć chaos reklam, bo to męczy, zasłania i zagraża (uczestnikom ruchu – przyp. red.) – uważa radna z Łukowa. – Coraz więcej miast decyduje się na porządkowanie reklam, które zasłaniają ważne przestrzenie publiczne, wpływają negatywnie na mieszkańców, a także stwarzają zagrożenie na drogach – zwraca uwagę Urszula Chruściel. Takie sygnały zgłaszali do niej również mieszkańcy Łukowa. – Podkreślają, że należałoby spojrzeć na miasto z perspektywy osób, które do niego wjeżdżają – dodaje radna. Skierowała w tej sprawie interpelację do burmistrza z pytaniem, czy samorząd przygotuje takie zapisy.
Ale burmistrz Piotr Płudowski raczej sceptycznie podchodzi do takich rozwiązań, zwłaszcza teraz. – Uważam, że obecna sytuacja finansowa przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie naszego miasta jest na tyle trudna, że wprowadzenie dodatkowych wymagań wobec nich, a za takie należy uznać podjęcie takiej uchwały, nie jest w tej chwili celowe – odpowiada Płudowski. Jego zdaniem, mogłoby to negatywnie odbić się na dochodach przedsiębiorców. – Jako samorząd powinniśmy wspierać naszych przedsiębiorców na różnych płaszczyznach – zauważa burmistrz.
Dlatego władze Łukowa, przynajmniej do chwili ustania pandemii koronawirusa, nie wprowadzą takiej uchwały.
Przypomnijmy, że w marcu wniosek o zapoczątkowanie prac nad uchwałą krajobrazową złożyli do prezydenta Białej Podlaskiej radni Białej Samorządowej. – To wynika z sygnałów od mieszkańców, którzy zwracają nam uwagę na bałagan wizerunkowy i estetyczny w mieście – tłumaczył Bogusław Broniewicz (Biała Samorządowa), przewodniczący rady miasta.
Co na to urzędnicy? – Obecnie siły referatu urbanistyki są skoncentrowane na działania planistyczne w związku ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania – tłumaczy Gabriela Kuc-Stefaniuk, rzecznik magistratu, dodając że to jest aktualny priorytet. – W tym czasie będzie trwała analiza propozycji co do ewentualnego kształtu uchwały krajobrazowej. Ale jak podkreślaliśmy, czas pandemii, boleśnie dotykający wielu przedsiębiorców, nie jest najlepszym momentem na wprowadzenie rozwiązań wymagających od nich ponoszenia dodatkowych kosztów – zauważa na koniec rzeczniczka.
Ustawa krajobrazowa daje możliwość wprowadzenia regulaminu, nie tylko odnośnie reklam, ale również obiektów małej architektury i ogrodzeń. Z uchwałą wiążą się też opłaty reklamowe.