200 pracowników Ursus Bus otrzymało zaległe pobory. Zakład wypłacił ponad 2,4 miliona złotych. Fabryka produkuje teraz ciągniki i maszyny rolnicze tylko w ograniczonym zakresie. Firma walczy o przetrwanie
Na konta pracowników Ursus Bus wpływają długo oczekiwane pieniądze za zaległe pensje.
– Przelewy wyniosły średnio od 5 do 9 tysięcy złotych, choć i były wypłaty rzędu 15 tys. złotych – dowiedzieliśmy się od jednego z pracowników firmy Ursus.
W sumie przelano kwotę 2 miliony 400 tysięcy złotych. Uregulowano także wszystkie płatności do ZUS i inne obligatoryjne obciążenia.
Pieniądze na wypłaty pochodziły z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie. Przypomnijmy, że 15 marca Ursus Bus połączył się z Ursus S.A. z siedzibą w Dobrym Mieście, w woj, warmińsko-mazurskim, powiat olsztyński.
Sytuacja firmy jest trudna. Przed sądem w Olsztynie toczy się przyspieszone postępowanie układowe. Jest to rodzaj postępowania restrukturyzacyjnego, które umożliwia Ursusowi zawarcie układu z wierzycielami po sporządzeniu i zatwierdzeniu spisu wierzytelności w uproszczonym trybie. Producent ciągników i sprzętu rolniczego jest obciążony olbrzymim długiem – w wysokości ok. 300 mln złotych.
Upadek firmy zaczął się od nieudanych kontraktów w Afryce na dostawy ciągników i maszyn rolniczych. Fiasko tych kontraktów zainicjowało kolejne kłopoty.
Brak pieniędzy na komponenty spowodował kłopoty w Ursus Bus. Producent autobusów nie wywiązał się dostaw autobusów do polskich miast, w których wygrał przetargi. Firma poniosła olbrzymie straty. Kolejny ciosem była utrata dwóch ważnych zadań w ramach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – koncepcji narodowego autobusu elektrycznego narodowego oraz koncepcji elektrycznego samochodu dostawczego.
Tylko na realizacji koncepcji narodowego autobusu elektrycznego Ursus Bus mógł zarobić krocie. Kontrakt podzielono na 3 fazy B+R (badania i rozwój). Ursus Bus miał uzyskać finansowanie w kwocie 22 milionów 350 tys. zł netto. Po pomyślnym zaliczeniu tych trzech etapów Ursus Bus mógł starać się o rządowe zlecenie warte 3,1 mld zł na produkcję 1082 autobusów nowej generacji dla polskich miast.
Obecnie Ursus w ograniczonym zakresie produkuje ciągniki i maszyny rolnicze. Firma walczy o przetrwanie.