Miało być wolniej i ostrożniej. I choć rzeczywiście zdjęliśmy nogę z gazu, to są dziedziny, w których statystyki się pogorszyły. Jest wypadków i pijanych kierowców niż przed rokiem.
Nowe przepisy i towarzyszący im taryfikator mandatów działają od 1 stycznia. Kiedy po raz pierwszy opisywaliśmy policyjne statystyki, wyglądało na to, że groźba wysokiego mandatu ograniczyła naszą drogową szarżę. Dane ogólnopolskie wskazywały, że w styczniu tego roku odnotowano aż o 55 proc. mniej przypadków przekroczenia prędkości 50 km/h w terenie zabudowanym w porównaniu ze styczniem 2021. Było także o 10 proc. mniej kolizji i o 5 proc. mniej ofiar śmiertelnych.
Lubelskie dane także napawały optymizmem. W styczniu zeszłego roku policja złapała 261 kierowców na przekroczeniu prędkości w obszarze zabudowanym. W tym roku było ich zaledwie 90. Różnice widać także w Lublinie – spadek odpowiednio z 64 do zaledwie 15.
Pierwszy kwartał
Czy ten mrożący efekt się utrzymał? Z tym bywa różnie. W całym kraju w I kwartale policja zarejestrowała ponad 6,5 tys. przekroczeń prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym. To o połowę mniej niż w tym samym czasie w 2021 roku. Także o połowę spadła liczba przekroczeń prędkości do 30 km/h. W minionym kwartale było ich 200, a rok wcześniej 400.
Wzrosła za to liczba wypadków. Z 3503 w 2021 r. do 3854 w tym roku. Jest także więcej zabitych i rannych. Przez trzy miesiące zginęły 402 osobny (383 w 2021 r.), 4336 zostało rannych (4085 w 2021 roku).
Lublin i lubelskie
Jak sytuacja wygląda na terenie działania lubelskiego garnizonu policji? Komisarz Kamil Karbowniczek z KWP informuje, że w Lublinie i powiecie lubelskim w pierwszym kwartale 2022 roku doszło do 30 wypadków, w których zginęła 1 osoba. Zarejestrowano także 1039 kolizji. W 2021 roku było 21 wypadków, 2 ofiary śmiertelne i 1266 kolizji.
W skali województwa także widać ten niepokojący trend: rok 2022 to 144 wypadki, 24 ofiary, 4049 kolizji. A przed rokiem było 7 wypadków mniej, tyle samo ofiar, ale dużo więcej stłuczek: 4653.
Kierowcy nie przestraszyli się za to kar za jazdę po pijanemu. W Lublinie i powiecie zatrzymano ich w tym roku 170 (154 rok wcześniej), a w regionie 739 (wcześniej 693).
Znacznie mniej jest za to przekroczeń prędkości o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym. Lublin – 62 w tym roku i 232 w 2021 r. W całym regionie odpowiednio 386 obecnie i 897.
Tu zaciągną sieć
Znamy kolejne dwie lokalizacje pod odcinkowe pomiary prędkości w naszym województwie. Jeden będzie w Gołębiu koło Puław na drodze nr 801, czyli tzw. „Nadwiślance”, a drugi w Hrubieszowie na drodze 844. Oba będą mieć 4 km, firma, która właśnie wygrała na nie przetarg, ma na wykonanie zadania 70 tygodni. W całym kraju przybędzie 39 takich systemów.