Dla amatorów dodatkowego zarobku do wyboru jest kilkadziesiąt firm działających na polskim rynku.
Luksusowe podróże szkoleniowe, całkiem spore pieniądze na koncie, wizja nowego mercedesa... Firmy prowadzące system sprzedaży bezpośredniej proponują zróżnicowane stopnie kariery. Od konsultanta po lidera sprzedaży. Albo nawet dyrektora.
Alternatywny sposób na dochód
Taki sposób dorobienia do pensji wybrała Anna Wołoszyn z Biłgoraja, która na co dzień pracuje jako nauczycielka. Już od 10 lat działa w Oriflame.
- Dzięki tej pracy mam dodatkowy zarobek rzędu 600 zł miesięcznie - mówi liderka grupy w Biłgoraju. - Zasady są proste. Wystarczy, że kilka godzin w tygodniu poświęcam firmie. Kupuję kosmetyki od producenta, zarobek mam z 30-procentowej marży. Dziś buduję już swoją sieć klientów. Jeśli chciałabym zarabiać więcej i mieć wyższy dochód, wtedy musiałabym założyć działalność gospodarczą. Chodzi o kwestie rozliczania się z fiskusem.
Podobne zasady
panują w firmie Avon. To, ile czasu poświęcasz sprzedaży kosmetyków i kiedy to robisz, zależy wyłącznie od Ciebie. Wysokość zarobku jest bezpośrednio związana z wielkością zamówienia. Poza tym, dostajesz upusty. Przy zamówieniu do 150 złotych jest to 15 proc. taniej. Upust może wzrosnąć nawet do 35 procent.
Podobnie jak i w innych tego typu firmach - LR, Mary Kay, ATW Products, Forever Living Products - wybierasz swój cel w zależności od tego, jakie pieniądze chcesz zarobić. Dla tych, którzy chcą sobie zapewnić stały dochód przez co najmniej kilka lat, wymyślono system MLM (marketingu sieciowego)
Będąc partnerem firmy, pozyskujesz nowych dystrybutorów - i dostajesz za to premie. A kiedy już zajdziesz na szczebel lidera sprzedaży, Twoje wynagrodzenie wynika bezpośrednio z wielkości zespołu Twoich partnerów i wysokości sprzedaży tego zespołu.
Firmy stosują też inne motywacje. Na przykład system bonusów. Każdy zamówiony produkt ma określoną liczbę punktów. Za odpowiednią liczbę zebranych punktów Twoi klienci dostają taniej dodatkowe artykuły. Będąc liderem, masz szansę uczestniczyć w szkoleniach i pokazach.
Jeśli już się zdecydujesz
Dlatego pierwszym kryterium wyboru powinien być czas funkcjonowania takiej firmy na rynku. Jeżeli dopiero wchodzi na polski rynek, czeka Cię nie lada wyzwanie. Nazwa nie jest znana, więc musisz użyć dodatkowej perswazji, żeby zdobyć zaufanie klientów. Ale są też i plusy takiego wyboru - będziesz w gronie tych, którzy pierwsi weszli w biznes na danym terenie, a tacy po latach zarabiają najwięcej.
Najbezpieczniej jest wejść we współpracę z firmą, która jest bardzo dobrze rozpoznawana. Ale tu z kolei minusem jest duże nasycenie rynku.
Zanim podejmiesz wybór, sprawdź jakie poniesiesz koszty związane z wejściem do firmy. Na przykład cenę pakietu startowego, czyli ilość produktów, które będziesz mógł sam przetestować albo zaprezentować klientom.