Co robić, gdy zmywarka nie zmywa, a choinka najpierw wyraźnie zielona w sklepie, w domu okazuje się... niebieska
- Zwroty przysługujące nam z ustawy zazwyczaj dotyczą umów zawieranych poza sklepem - mówi Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumentów w Lublinie. W takich przypadkach mamy 10 dni na odstąpienie od umowy i zwrot towaru. Zakupiona rzecz nie może być jednak zniszczona.
Tak więc możemy odstąpić od umów zawartych:
- na odległość (np. sprzedaż wysyłkowa - kiedy składamy zamówienie na podstawie kuponu wyciętego z czasopisma, lub z katalogu wysyłkowego, lub przez Internet - na aukcjach i w sklepach internetowych).
Przed upływem
- dnia zawarcia umowy - kiedy dotyczy kontraktu poza lokalem przedsiębiorstwa lub usługi na odległość,
- dnia wydania towaru (otrzymania pocztą), gdy umowa dotyczy sprzedaży na odległość.
Nie znaczy to jednak,
Warto zatem wcześniej umówić się ze sprzedawcą co do kwestii zwrotu. Warto upewnić się, że nie będzie robił problemów.
Inaczej jest z zakupami
Pojęcie takiej niezgodności ma jednak inne znaczenie niż na przykład ukryta wada. Aby to zrozumieć, wyobraźmy sobie, że radio które kupiliśmy działa, ale nie tak jak trzeba. Na opakowaniu było napisane, że odbiera na wszystkich standardowych częstotliwościach. A po uruchomieniu w domu okazuje się, że odbiera tylko na jednej. Za inny przykład posłuży nam świąteczna, sztuczna choinka. Egzemplarz wystawiony na sklepowej ekspozycji miał zielone igły. Ale po przywiezieniu do domu towaru szczelnie zapakowanego w pudło, okazało się, że kupiona przez nas choinka jest... bardziej niebieska niż zielona. Chinka jak choinka - bez wad, ale nie taka jak być powinna, czyli