
Ruszył program Domowej Opieki Medycznej (DOM), czyli system zdalnego monitoringu pacjentów z Covid-19. Każdy, kto ma pozytywny wynik testu na koronawirusa, może otrzymać pulsoksymetr

To urządzenie do badania poziomu saturacji, czyli nasycenia krwi tętniczej tlenem. Jest coraz bardziej popularne, wielu kupuje go na własną rękę.
– Pulsoksymetr kupiłem na popularnym chińskim portalu za 10 dolarów, czyli 37-38 zł. Przesyłka była w Polsce po dwóch tygodniach. Rodzice, którym przekazałem urządzenie, bardzo je sobie chwalą i codziennie stosują – mówi pan Krzysztof z Lublina.
W ramach programu resortu zdrowia, wyniki pomiarów z pulsoksymetra mają trafiać do centrum monitoringu. Jak tłumaczy NFZ, zdalny monitoring ma zwiększyć bezpieczeństwo pacjentów z Covid-19 i odciążyć lekarzy rodzinnych.
W województwie lubelskim do systemu DOM dołączyło już 338 lekarzy rodzinnych.
– Pacjenta ze zdiagnozowanym Covid-19 do programu telemonitoringu może zakwalifikować lekarz rodzinny. Wówczas pacjent otrzyma SMS-em dane do logowania w systemie, a pulsoksymetr dostarczy mu w ciągu doby Poczta Polska – tłumaczy Małgorzata Bartoszek, rzeczniczka lubelskiego NFZ.
Wyniki badań pacjentów zbiera system PulsoCare, dostępny jako strona internetowa pulsocare.mz.gov.pl lub w aplikacji mobilnej na telefonie.
Pacjenci, którzy korzystają ze strony internetowej sami wprowadzają wyniki pomiarów z pulsoksymetru i odpowiadają na pytania dotyczące stanu zdrowia w ankiecie. Z kolei aplikacja mobilna łączy się bezprzewodowo z pulsoksymetrem i sama sczytuje dane o poziomie saturacji oraz tętnie. W przypadku osób, które nie mają dostępu do internetu, takie dane będzie można przekazać telefonicznie.
Informacja o pogorszeniu się parametrów ma automatycznie trafiać do konsultantów i lekarzy z Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej (pracują przez całą dobę 7 dni w tygodniu). Mogą oni skierować pacjenta na teleporadę albo wezwać pogotowie.
Więcej informacji pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590.
