Jutro rowerzyści spotkają się z prezydentem, by omówić ważny dla nich dokument. Ma on przesądzić, gdzie w najbliższych latach powinny powstać nowe ścieżki i parkingi rowerowe.
W dokumencie znajdzie się m.in. wykaz dróg rowerowych, których budowę miasto uważa za konieczną w najbliższych latach.
– Oczywiście to, czy w budżecie na dany rok znajdą się pieniądze na budowę ścieżek zależeć będzie od radnych. Ale ten dokument ułatwi nam przekonywanie ich do tego, by przekazywali fundusze na realizację kolejnych odcinków i to w taki sposób, by powstawał spójny system dróg rowerowych – mówi Katarzyna Mieczkowska-Czerniak, rzecznik magistratu.
Projekt powstaje przy współpracy z lubelskimi, formalnymi i nieformalnymi, grupami rowerzystów. Ci z prezydentem spotkają się jutro, by omówić szczegóły dokumentu.
Zasadą ma być m.in. to, że na drogach lokalnych rowery powinny poruszać się po jezdni, przy drogach zbiorczych zamiast ścieżki może być wydzielony pas w jezdni, a na większych drogach należy budować odrębną ścieżkę rowerową.
Cykliści chcą też konkretnych rozwiązań. Magistratowi zaproponowali budowę trasy wzdłuż wschodniej strony ul. Sowińskiego od Głębokiej do Al. Racławickich, modernizację ścieżki wzdłuż al. Andersa między skrzyżowaniem z ul. Koryznowej a mostem na Bystrzycy. Chcą też utwardzenia wydeptanej ścieżki w wąwozie między Czubami a LSM, chodzi konkretnie o odcinek od istniejącego chodnika do ul. Ułanów.
– Chcemy także dokończenia trasy wzdłuż ul. Głębokiej. Teraz ścieżka jest między Wileńską a Filaretów, chcemy by doszła do Muzycznej i łączyła się tą prowadzącą nad zalew – informuje Aleksander Wiącek z Porozumienia Rowerowego. I proponuje, by między stacją paliw a Nadbystrzycką zamiast budować odrębną ścieżkę raczej wydzielić w jezdni pas dla jednośladów.
– Ścieżka powinna biec dalej wzdłuż Gazowej, wyłączone z ruchu odcinki ul. 1 Maja i pl. Bychawski, na którym powinny być przejazdy rowerowe. Dalej dobiegałaby do pasów rowerowych, które w przyszłym roku mają powstać w ul. Łęczyńskiej. To ułatwiłoby wielu ludziom codzienne dojazdy do miejsc nauki i pracy – podkreśla.
Wśród propozycji jest też * ścieżka w ul. Filaretów od lasu do Globusa, * wzdłuż Zana od Kraśnickiej do Nadbystrzyckiej (od Kraśnickiej do Zana jako pas w jezdni) * w ul. Sowińskiego od Zana do Głębokiej * wzdłuż Drogi Męczenników Majdanka.
Porozumienie Rowerowe sugeruje też określenie zalecanej liczby miejsc parkingowych dla rowerów przy poszczególnych typach budynków. I tak np. przy akademikach jedno miejsce przypadające na dwa łóżka, w kinach i kościołach jedno na 30 miejsc siedzących, przy uczelniach jedno na ośmiu studentów.
Dokument ma być poddany pod głosowanie w Radzie Miasta 24 listopada.