Dzięki wsparciu z Programu Rozwój Polski Wschodniej PAIiIZ rozpoczęła promocję gospodarczą pięciu wschodnich województw. Jakie są jej cele?
Bożena Czaja: Przede wszystkim pobudzenie wzrostu gospodarczego tego makroregionu. Chcemy ją uzyskać poprzez zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych i większe zainteresowanie polskich firm Polską Wschodnią. Efektem promocji ma być również zwiększenie eksportu produktów z tej części kraju i rozwój turystyki biznesowej. Na promocję gospodarczą, która potrwa do 2015 roku otrzymaliśmy z Programu Rozwój Polski Wschodniej ok. 86 mln zł.
Dlaczego wschodnie województwa potrzebują takiej promocji?
Niestety, ta część kraju nadal jest omijana przez inwestorów. Główny powód to infrastruktura. Ale ta, także dzięki programom unijnym jest ciągle rozwijana. Ważne jest również to, że w myśleniu zagranicznych inwestorów nie ma takiego pojęcia jak Polska B. Według naszych badań to pojęcie istnieje tylko w Polsce. To też jest plus, bo nie musimy zwalczać stereotypów zagranicą.
Jakie gospodarcze zalety ma Polska Wschodnia?
Już teraz mówimy, że tutaj zaczyna się i kończy Unia Europejska. Wierzymy, że nasz projekt przyczyni się do wzrostu gospodarczego w tej części Polski. Atutów jest sporo. Wśród nich duży rynek konsumencki, konkurencyjne koszty pracy i wykształcona kadra. Mamy tu silne ośrodki akademickie, które już zaczynają kształcić pod konkretne specjalizacje sektorowe. Kolejna sprawa to funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych, będących jednym z najważniejszych elementów systemu zachęt inwestycyjnych pięciu województw. Należy pamiętać, iż w przypadku nowych inwestycji regiony te objęte są wyższym wsparciem dla inwestora.
Jednym z elementów promocji gospodarczej są misje zagraniczne i udział w międzynarodowych targach. Jakie korzyści wynikają z tego typu wyjazdów?
To przede wszystkim bezpośredni kontakt z odbiorcami na rynku trzecim. Na przykład w Chinach będą to spotkania z chińskimi wyselekcjonowanymi przedsiębiorcami. Rozmowy mogą toczyć się zarówno wokół dystrybucji produktów, jak i wymiany technologicznej. Jadąc na misję, nie ma gwarancji, ze od razu zdobędziemy kontrakt, czy ściągniemy do siebie inwestycję. Szczególnie na rynkach, gdzie wiedza o Polsce jest niewielka bądź żadna. Na misje zagraniczne jeżdżą przedsiębiorcy z konkretnej branży, a także samorządowcy. Wyjazdy te są w pełni finansowane przez PAIiIZ w ramach projektu. Nie jest to refundacja a dotacja, co w znaczący sposób skraca procedurę. Zapraszamy przedsiębiorców, by się do nas zgłaszali.
Za nimi już kilka wyjazdów. Gdzie jeszcze będą obecni przedsiębiorcy z Polski Wschodniej?
W lutym odbyła się pierwsza misja zagraniczna przedsiębiorców z sektora IT i BPO do Indii. Uczestniczyło w niej dziewięciu przedsiębiorców. Pojechaliśmy również na targi ILA Berlin Air show. Tu spotkali się przedstawiciele sektora lotniczego. Kolejna misja to spotkanie sektora budowlanego w Rosji. Ostatnio byliśmy w Chinach, gdzie przedstawiciele 4 branż mieli możliwość spotkać się z potencjalnymi partnerami chińskimi. W najbliższym czasie przedsiębiorcy pojadą z nami m.in. do Paryża na targi sektora spożywczego, do Hamburga na targi branży jachtowej, do Chorwacji, gdzie odbędą się międzynarodowe targi meblowe i wyposażenia wnętrz. Natomiast do Polski przyjadą też przedsiębiorcy z Izraela.
Tu nauka łączy się z biznesem
Gospodarka Polski Wschodniej ma szansę odnieść sukces także dzięki parkom technologicznym i terenom inwestycyjnym. Te działania wspiera Program RPW. Na dofinansowanie może liczyć 50 innowacyjnych projektów. Dostaną z programu w sumie 1 483,85 mln zł.
- Powstające parki technologiczne umożliwią przepływ wiedzy i technologii pomiędzy szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, przed_się_bior_stwa_mi i rynkami – mówi Agnie_szka Kap_ciak, dyrektor Departamentu Programów Ponadregionalnych w MRR.
Warto tu wymienić kilka projektów realizowanych dzięki wsparciu z PO RPW. To Park Naukowo - Technologiczny w Puławach, Inkubator Nowych Technologii IN-Tech w Mielcu. W tym ostatnim powiększony zostanie działający już inkubator przedsiębiorczości. Kolejne ważne projekty to m.in. Podlaski Park Przemysłowy, Kielecki Park Technologiczny czy Elbląski Park Technologiczny.
- Ich realizacja przyczyni się do stworzenia w Polsce Wschodniej dogodnych warunków do inwestowania – dodaje Agnieszka Kapciak.
KONKURS
Zapraszamy Czytelników Dziennika Wschodniego do kolejnego konkursu. Tym razem czekamy na hasła promujące gospodarkę w Polsce Wschodniej. Propozycje haseł należy wysyłać do 2 października na adres mailowy: promocja@dziennikwschodni.pl.
Najlepsze pomysły nagrodzimy. Do wygrania m.in. plecaki turystyczne, samochodowe mapy Polski, koszulki polo, polary. 6 października przyznamy też nagrodę specjalną.
Regulamin konkursu dostępny jest na stronie
www.dziennikwschodni.pl/konkurs_wschod.