Rok 2024 rozpoczął się intensywnymi wydarzeniami w świecie logistyki oraz transportu towarów i kontenerów. Wydarzenia i kryzysy w niektórych częściach świata wydłużyły czas dostaw, ceny, a także wpłynęły na całą globalną logistykę transportu. W tym artykule porozmawiamy o najważniejszych światowych wydarzeniach w branży transportu kontenerowego.
Jak sobie radzić z globalnymi problemami w branży transportowej?
Podczas gdy z różnych powodów wydłużają się terminy dostaw towarów drogą morską i występują opóźnienia, transport lądowy zyskuje coraz większą popularność i popyt. Platformy logistyczne biorą na siebie główny ciężar organizacji i pomocy w wyborze odpowiedniego transportu. Liderem z nich jest Platforma Lardi-Trans. Od ponad 20 lat jest wiodącą platformą w WNP i Europie. Dobry kierowca zawsze znajdzie tu zlecenie i pracę, a firma potrzebująca przewoźnika zorganizuje dla siebie przewóz i dostawę ładunku wysokiej jakości. Platforma ta posiada funkcję śledzenia ładunku, a system przetargowy minimalizuje koszty transportu ładunku. Lardi-Trans posiada także system ubezpieczeń, który ochroni zarówno ładunek, jak i przewoźnika.
Z platformy tej korzystają wiodące na świecie firmy spedycyjne i transportowe. I nawet pomimo niestabilnego stanu transportu na świecie, Lardi-Trans dba o to, aby ładunek dotarł na czas i w jak najlepszym stanie, a przewoźnicy ładunków zawsze mieli zapewnioną pracę.
Światowe ceny transportu kontenerowego szybko rosną
Morze Czerwone to najkrótsza droga wodna łącząca Azję i Europę poprzez Kanał Sueski. Przepływa przez nią około jedna trzecia całego światowego ruchu kontenerowego. Od początku grudnia 2023 r. częstsze stały się ostrzały statków pływających po wodach międzynarodowych Morza Czerwonego. Z tego powodu liczba kontenerowców przepływających przez te wody spadła. Od końca listopada 2023 r. średni koszt transportu kontenera o długości 40 stóp (około 12 m) wzrósł niemal dwukrotnie.
W ostatnich miesiącach jeszcze bardziej wzrosła podwyżka cen za przewóz kontenerów drogą morską. Tym samym cena spot za dostawę kontenera z Chin do Rotterdamu na początku stycznia 2024 roku osiągnęła poziom 3,6 tys. dolarów – tym samym w ciągu miesiąca cena wzrosła o 115%. Dzisiaj cena dla statków udających się do portów Morza Czerwonego wzrosły do 6800 dolarów za kontener z 750 dolarów przed kryzysem. Problem ten tylko się pogłębił, a ceny transportu jedynie rosną.
Kryzys w transporcie morskim stwarza problemy i popyt na lądowy transport ładunków. Oznacza to, że dużym firmom jeszcze trudniej jest znaleźć transport dla swojego ładunku, a tym bardziej zrobić to na czas i bez opóźnień. Lardi-Trans pomaga z tym poradzić zapewniając ogromną bazę przewoźników.
Niedobory pracowników
Przez cały 2023 rok w branży logistycznej występowały niedobory kadrowe, mimo że branża ta niezmiennie znajdowała się w gronie obszarów zawodowych o największym zapotrzebowaniu na specjalistów. Zatem w 2024 r. około 20–25% firm odczuwają niedobór wykwalifikowanych kierowców, zwłaszcza wśród kierowców kategorii E.
W rezultacie wynagrodzenia w tej branży szybko rosną (o 15–25%), a popyt na doświadczonych specjalistów przewyższa podaż. W takich warunkach platformy logistyczne takie jak Lardi-Trans pomagają firmom potrzebującym przewoźników bardziej niż kiedykolwiek, a kierowcy mogą znaleźć dla siebie kuszące kontrakty.
Transport kolejowy może stać się alternatywą dla transportu powietrznego i morskiego
Chociaż ciężarówki są jedyną niezawodną czasowo metodą transportu, coraz więcej firm szuka alternatyw. Austriacki międzynarodowy spedytor Cargo-partner twierdzi, że transport kolejowy może być alternatywą dla transportu lotniczego i morskiego między Azją a Europą.
Całkowity i lekki transport kolejowy mógłby stanowić szybką, opłacalną i przyjazną dla środowiska alternatywą transportu między Europą a Chinami, a także innymi krajami azjatyckimi, w tym Tajlandią i Tajwanem.
Spedytor stwierdził, że zaobserwował niedawny wzrost popytu na transport kolejowy w związku z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym i rozszerzył swoją ofertę o usługi do i z kilku krajów azjatyckich, takich jak Tajlandia i Tajwan.
Ostatnie przesyłki zrealizowane przez Cargo-partner obejmują transport intermodalny pełnego kontenera z Tajlandii na Słowację dla producenta sprzętu elektrycznego w lutym. Ładunek został dostarczony z Tajlandii do Chongqing, przeszedł odprawę celną, a następnie przetransportowany koleją do Małaszewicz, gdzie cargo-partner przejął dostawę ładunku do ostatecznego odbiorcy w rejonie Koszyc. Czas transportu całego ładunku wyniósł zaledwie 32 dni – znacznie dłużej niż w przypadku transportu powietrznego, ale szybciej niż drogą morską.
Podsumowanie
Świat doświadcza wielu kryzysów w różnych częściach świata, a żegluga kontenerowa zmienia się i dostosowuje do tych wydarzeń. I pomimo częściowo zablokowanych i niebezpiecznych szlaków handlowych, duże firmy i cała branża dostosowują i zmieniają trasy dostaw ładunków. A jeśli transport morski stał się droższy i dłuższy, jakość transportu lądowego staje się priorytetem. Zatem Lardi-Trans jest zdecydowanie najlepszym sposobem na zorganizowanie transportu towarów drogą lądową. Przecież tutaj można wybrać transport do przewozu towarów pomiędzy dokami morskimi a magazynami odbiorców, wybrać odpowiedni czas i zminimalizować opóźnienia i przestoje.