Społeczeństwo się bogaci. Młodzi ludzie coraz szybciej pną się po szczeblach kariery i zdobywają stanowiska kierownicze. Okupują to jednak długimi godzinami pracy w korporacjach. Negatywnie wpływa to nie tylko na zdrowie psychiczne, ale i fizyczne pracowników. Zobacz, jak w prosty sposób poprawić ergonomię pracy w biurze.
Słowo „ergonomia” odmieniane jest w ostatnich latach przez wszystkie przypadki. Nic dziwnego, jeśli weźmie się pod uwagę pozytywny wpływ odpowiednich warunków pracy na jej efektywność. Badanie Loundhose 2016 wykazało, że aż 55% zatrudnionych odczuwających dolegliwości zdrowotne (bóle szyi, pleców i oczu) spowodowane niewłaściwym zaprojektowaniem stanowiska pracy uważa, że wpływa to na efektywność i wydajność ich pracy. Jak poprawić warunki pracy w Twoim biurze? Wciel w życie kilka poniższych rad.
1.Wygodny fotel to podstawa dobrze wykonanych obowiązków
Zakup ergonomicznych krzeseł biurowych powinien być Twoim pierwszym krokiem ku poprawie komfortu pracowników. Dobry produkt to taki, który można wyregulować stosownie do potrzeb. Każdy pracownik ma inne wymagania wynikające z ich budowy ciała. Modele z regulowanym oparciem oraz wysokością siedzenia pozwolą na dostosowanie krzesła do wysokości blatu biurka. W ten sposób pracownicy uzyskają ergonomiczną pozycję pracy. Odpowiednia wysokość to taka, gdy osoba jest w stanie swobodnie postawić stopy na ziemi.
Alternatywą dla tradycyjnych krzeseł biurowych, są tzw. krzesła aktywne. Te innowacyjne fotele dostępne są w ofertach wielu sklepów, zajmujących się sprzedażą ergonomicznych mebli, m.in. AJ Produkty. Czym różnią się od innych modeli? Posiadają ruchome siedziska, które zapobiegają „zasiedzeniu” się pracowników w jednej pozycji na dłuższy czas. Jak to działa? Na siedzisku krzesła umieszczony jest balansujący element, który pozwala utrzymać dynamiczną postawę ciała pracownika, nawet podczas pracy przy biurku. Wpływa to na poprawę krążenia krwi oraz zmniejsza napięcie w linii barków.
2. Biurko z regulowanym blatem
Następnym krokiem powinno być dopasowanie biurka do nowych krzeseł. Nie chodzi o ich wygląd, ale funkcjonalność. Ergonomiczne biurko to takie, które posiada regulowaną wysokość blatu. To ważne, jeśli weźmiemy pod uwagę stan ramion oraz karku pracowników. Zbyt niski blat będzie powodował utrzymujące się bóle mięśni szyi, natomiast zbyt wysoki – drętwienie ramion. W jaki sposób dobrać idealną wysokość blatu biurka? Oceń, przy jakiej wysokości kąt zgięcia Twoich łokci utworzył kąt 90°.
3. Monitor na wyciągnięcie ramienia
Czy wiesz, że na efektywność pracy wpływa także odpowiednie ustawienie monitora? Lekarze podkreślają, że najlepiej jest ustawić go na odległość wyciągniętego ramienia. Wzrok w dużej mierze odpowiada za to, w jaki sposób ułożona jest ludzka głowa. Dlatego górna krawędź monitora powinna mieścić się na wysokości wzroku. Czytając tekst z góry na dół, wzrok nie męczy się tak szybko, a ciało relaksuje.
4. Ergonomiczne klawiatury i pionowe myszki
Lekarze upatrują przyczyny bólu nadgarstków w zbyt długim pisaniu na klawiaturze. Dlatego warto zadbać o ergonomiczne urządzenia, by zminimalizować dyskomfort podczas pracy. Klawiatura powinna być tak skonstruowana, by dopasowywać się do naturalnego kształtu nadgarstka użytkownika. Ergonomiczne modele posiadają wypustki wypełniające przestrzenie między urządzeniem, a nadgarstkiem. Jakie jest najlepsze ułożenie dłoni? Powinny spoczywać równolegle do klawiatury. Należy unikać odchylania ich do tyłu i opierania nadgarstków o krawędź klawiatury.
Jeśli chodzi o myszki, można użyć tzw. myszek pionowych. Są one zdecydowanie wyższe od swoich tradycyjnych odpowiedników. W dodatku spoczywająca na nich dłoń obrócona jest względem blatu pod pewnym kątem. Dzięki takiej konstrukcji jest bardziej rozluźniona, a nadgarstek nie styka się z blatem.
Ergonomiczne akcesoria powinny stać się obowiązkowym wyposażeniem w każdym biurze. Praca wymagająca długich godzin spędzonych w pozycji siedzącej przed monitorem komputera szybko może dać o sobie znać w postaci bólu pleców, szyi, oczu oraz nadgarstków. Jeśli nie chcesz, by Twoi pracownicy skarżyli się na takie dolegliwości, ale z chęcią i efektywnie wykonywali swoje zadania, zadbaj o ergonomiczne wyposażenie biura.