Smartfon to obecnie niezbędny gadżet, który służy już nie tylko do komunikowania się – z jego pomocą robimy zakupy, oglądamy filmy, słuchamy muzyki, robimy zdjęcia, kręcimy wideo, trzymamy ważne dane, korzystamy z aplikacji. Telefon łączy dziś w sobie funkcje wielu urządzeń. Ceny niektórych smartfonów potrafią już osiągać kwoty, za które z powodzeniem kupilibyśmy używany samochód – również dlatego warto je chronić. Mimo używania etui, chroniących ekran szkieł hartowanych czy folii, smartfony łatwo ulegają uszkodzeniom. Naprawa nawet pozornie niewielkich usterek wiąże się niekiedy z pokaźnymi kwotami, ponieważ często uszkodzeniom mechanicznym ulegają wyświetlacz i powiązane z nim części (np. digitalizer, odpowiadający za jego działanie dotykowe).
Dlaczego warto ubezpieczyć telefon?
Każdy użytkownik telefonu komórkowego wie, że jego uszkodzenie to chwila nieuwagi, która może naprawdę sporo kosztować. Najczęstsze uszkodzenia powstają po upadku telefonu na twardą powierzchnię, np. przy potrąceniu i upadku na chodnik czy podłogę. Dlatego warto wykupić ubezpieczenie telefonu, które pokryje koszty ewentualnej naprawy bądź jego wymiany na nowe urządzenie. Tego typu usługa nie tylko ochroni zawartość portfela przed kosztownymi naprawami, ale także pozwoli korzystać z telefonu bez obaw, a w razie przykrego wypadku może zapewnić też dodatkowe udogodnienia – np. telefon zastępczy na czas naprawy czy usługę door-to-door, w ramach której zniszczony telefon zostanie od nas odebrany i zwrócony po naprawie.
Przed czym chroni ubezpieczenie smartfona?
Zakres ochrony ubezpieczeniowej smartfona zależy od pakietu, jaki wybierzemy np. u operatora i często także od tego, jaką składkę zdecydujemy się zapłacić. Zazwyczaj ubezpieczenie obejmuje przede wszystkim wyświetlacz – uszkodzenia mechaniczne takie jak stłuczenie i pęknięcie ekranu, czasami jest to także jego zalanie. W pakietach rozszerzonych znajdować się mogą takie ryzyka jak uszkodzenia będące wynikiem pożaru w pomieszczeniu czy zwarcia urządzenia, a standardowa gwarancja producenta może zostać przedłużona nawet do 5 lat. Jeśli urządzenie da się naprawić, wtedy usługa ta następuje bezgotówkowo. W przypadku gdy urządzenia nie opłaca się naprawić (np. gdy koszty naprawy przewyższają cenę nowego urządzenia), użytkownikowi przysługuje zazwyczaj wymiana telefonu na nowy. W zależności od rodzaju ubezpieczenia w jego zakres wchodzić może również ochrona od kradzieży. Czego ubezpieczenie nie obejmuje? Najczęściej wyłączone z ochrony są uszkodzenia spowodowane w wyniku umyślnego działania, a także zagubienie urządzenia.
Ochrona smartfona – czym się różni ubezpieczenie od usługi?
Na ryku znajdziemy dwa sposoby ochrony smartfonów przed uszkodzeniami – ubezpieczenie oraz usługę. Warto zwrócić uwagę na to, czym się one różnią. Przede wszystkim w przypadku ubezpieczenia, aby ochrona urządzenia obowiązywała, musi wystąpić konkretne zdarzenie ubezpieczeniowe. Definicję zdarzenia ubezpieczeniowego i wyszczególniony zakres ryzyk znajdziesz w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia dołączonych do polisy – przeczytaj je, zanim zdecydujesz się na daną opcję. Gdy z telefonem coś się stanie, musisz wykazać, że stało się to w skutek ryzyka, na które opiewa polisa.
Inaczej jest w przypadku usługi, która jest gwarancją realizacji naprawy na określonych w Regulaminie warunkach – tutaj nikt nie zapyta Cię, co się stało z telefonem. Ważne, by uszkodzenie np. mechaniczne czy zalanie, wchodziło w zakres usługi. Zakres znajdziesz w Regulaminie.
Ile to kosztuje?
Koszt ubezpieczenia lub usługi zależy od zakresu ochrony, czasami także od modelu telefonu czy po prostu usługodawcy czy ubezpieczyciela. Zazwyczaj jest to cena od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Nie warto jednak na tym oszczędzać. W związku z tym, że telefony potrafią kosztować kilka tysięcy złotych, to i koszty naprawy ciągle rosną.
Kto powinien w pierwszej kolejności zainteresować się ubezpieczeniem smartfona?
Ubezpieczenie na pewno przyda się tym, którzy zdecydowali się na zakup droższych modeli telefonów. Jest to istotne również dla tych, którzy na smartfonie przechowują ważne dane lub urządzenie jest ich niezbędnym narzędziem życia codziennego lub pracy. Takie rozwiązanie jest świetne również dla rodziców nastolatków – młodzi niekiedy w dość beztroski sposób traktują swoje smartfony, a koszty naprawy spadają potem najczęściej na mamę i tatę. Coraz większa liczba usługodawców i operatorów daje nam możliwość wykupu ubezpieczenia lub usługi naprawy telefonu czy wyświetlacza. Warto zapoznać się z ofertami na rynku i wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojego telefonu.
Źródło: Digital Care