Dekorują miejskie przestrzenie, uatrakcyjniają je, dodają im nowoczesnego charakteru. Murale, bo o nich mowa, pełnią różne funkcje: mogą odnosić się do sztuki, lokalnej społeczności, historii lub być narzędziem marketingowym. Na czym polega proces ich tworzenia? Odpowiadamy!
Murale artystyczne – co to takiego?
Przekazywanie emocji, idei – to główne założenia murali artystycznych, czyli wielkopowierzchniowych obrazów umieszczanych na elementach miejskiej architektury. Jak sama nazwa wskazuje, mają one przede wszystkim wartość artystyczną, ale nie tylko. Niektóre z nich niosą ze sobą przekaz społeczny, polityczny, historyczny; inne poznasz po abstrakcyjnej, pobudzającej wyobraźnię formie. Murale artystyczne to zarówno nowatorskie projekty, jak i reprodukcje obrazów. Zdobią one elewacje budynków, mosty, wiadukty, przejścia podziemne.
Czym różnią się murale artystyczne od reklamowych?
Choć murale artystyczne i reklamowe to dwa rodzaje malowideł ściennych, mają ze sobą dużo wspólnego. Łączy je lokalizacja: oba pokrywają ściany budynków mieszkalnych i przemysłowych, różnego rodzaju konstrukcje, tunele, przystanki oraz miejskie skwery i place. Jednak z założenia murale artystyczne nie promują usług i produktów, ale skupiają się na przekazie. Z kolei obrazy reklamowe to elementy strategii marketingowej, zaprojektowane na zlecenie konkretnej firmy. Oczywiście mogą one mieć wartość artystyczną, ale ich podstawowym zadaniem jest promowanie konkretnej marki.
Jak powstają murale artystyczne, a jak reklamowe?
Murale artystyczne powstają oparciu o wcześniej stworzony projekt, który może być inspirowany otoczeniem, historią miasta albo konkretną filozofią czy ideą. W przypadku murali reklamowych droga jest podobna – najpierw zostaje opracowany projekt zgodny z założeniami klienta. Zawiera on jednak także dodatkowe elementy, takie jak logo, hasło reklamowe czy kolorystykę i typografię charakterystyczną dla danej marki. Kolejny krok to określenie lokalizacji – może być dowolna, ponieważ mural może stać się ozdobą zarówno centrum miasta, jak i dzielnicy. Aby zwizualizować sobie różnorodność murali artystycznych, przejrzyj portfolio tego studia: https://goodlooking.pl/oferta/murale-artystyczne.
Reklama outdoorowa krok po kroku, czyli murale artystyczne na zamówienie
By powstała typowa reklama outdoorowa lub klasyczny mural artystyczny, twórcy takiego obrazu muszą odpowiednio przygotować powierzchnię do pracy. Powinna być oczyszczona, a w niektórych przypadkach trzeba nałożyć na nią tynk lub specjalny podkład – po to, by grafika była trwała. Ponadto, jeśli ściany są stare i uszkodzone, konieczna może być ich naprawa. Kolejny etap to dobór farb z uwzględnieniem odporności na działanie warunków atmosferycznych, wytrzymałości oraz czasu schnięcia. Oprócz nich do tworzenia murali potrzebne są inne akcesoria m.in.: pędzle i wałki, rusztowania oraz specjalne podnośniki.
Ręcznie malowane artystyczne murale – miejskie dzieła sztuki
Zwieńczeniem projektu, wyboru atrakcyjnej lokalizacji i przygotowania narzędzi jest stworzenie muralu, który bez krzty przesady można nazwać dziełem sztuki. Zwłaszcza że zarówno grafiki typowo reklamowe, jak i artystyczne są dopracowane w każdym detalu i malowane ręcznie. Klasyczne mogą przedstawiać martwą naturę, pejzaże i portrety, z kolei nowoczesne mieć postać wizualizacji wzbogaconych o instalacje świetlne oraz ruchome elementy.