Rozpoczęły się testy lubelskiej ładowarki samochodów elektrycznych. Dwie stanęły w Lublinie. A prąd będzie pobierany z przydrożnych latarni
Lubelska ładowarka to wspólny projekt Politechniki Lubelskiej i spółki PGE Dystrybucja. Od trzech lat obie instytucje współpracują przy budowie stacji do ładowania pojazdów elektrycznych z wykorzystaniem latarni ulicznych.
Pierwsza z ładowarek stanęła przy siedzibie PGE Dystrybucja przy ulicy Garbarskiej 21a, druga na kampusie Politechniki Lubelskiej przy ulicy Nadbystrzyckiej 42 w Lublinie. Obie stacje są dostępne na razie dla pojazdów PGE Dystrybucja i PL. Naukowcy zbierają dane potrzebne do zbadania pracy ładowarek i ewentualnych dalszych modyfikacji konstrukcji. W najbliższej przyszłości będzie możliwość korzystania z ładowarek przez właścicieli aut prywatnych, pod warunkiem zapisania się do programu badawczego PL.
– Urządzenie zintegrowaliśmy ze słupem oświetleniowym. Dzięki temu powstaje oszczędność miejsca, a stacja ładowania nie szpeci krajobrazu. Są to egzemplarze prototypowe – mówi prof. Wojciech Jarzyna, kierownik Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych PL, nadzorujący projekt.
Ponieważ ładowarki są wpięte w sieć PGE Dystrybucja, to naukowcy przewidzieli możliwość, aby koszty ładowania rozliczać przy domowym rachunku za energię elektryczną.
Korzystanie z samochodu elektrycznego zależy od stawek za prąd i pojemności akumulatorów. Średnia stawka za ładowanie z gniazda domowego kosztuje ok. 50 groszy za 1 kWh, a kompaktowe auto elektryczne zużywa ok. 15 kWh na 100 km. Koszt przejechania 100 km wynosi zatem 7,5 złotego.
Koszt projektu lubelskiej ładowarki to 2,9 mln zł, z czego 2,6 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
Elektryki w Lublinie
– Obecnie w Lublinie zarejestrowanych jest 91 elektrycznych samochodów osobowych – informuje Monika Głazik z biura prasowego Ratusza. W mieście działa niespełna 20 ogólnodostępnych ładowarek. W czerwcu Rada Miasta uchwaliła lokalizację kolejnych 96 urządzeń mających po dwa stanowiska ładowania. W uchwale zapisano, że stacje mają być gotowe do końca 2022 r. Ich budowa będzie zadaniem spółki PGE Dystrybucja.