Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Biała Podlaska

4 lutego 2003 r.
21:26
Edytuj ten wpis

Niech osądzi mnie społeczeństwo

Po 12 września występuję pierwszy raz. Do momentu uzyskania wszystkich pozwoleń nie będę się więcej
Po 12 września występuję pierwszy raz. Do momentu uzyskania wszystkich pozwoleń nie będę się więcej

Rozmowa z Vahapem Toyem, prezesem Epit & Korporacja Rozwoju Wschód-Zachód

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować
• Czy otrzyma pan zgodę wojewody mazowieckiego na przedłużenie swego pobytu czasowego w Polsce?
- Nie chciałbym tego komentować. Ta sprawa jest absolutnie w gestii pana wojewody mazowieckiego. To jego inicjatywa i decyzja. W tej kwestii nie podjąłem żadnego działania wbrew prawu. Chciałem zawsze działać pozytywnie dla Polski. Staram się tylko własnymi środkami stworzyć tutaj dużą szansę rozwojową i zadbać o możliwości zrealizowania tych planów.

• Podstawowym zarzutem urzędników są rosnące długi kontrolowanych przez pana spółek.
- Nasze spółki przeżywają pewne problemy związane z uzyskiwaniem pozwoleń na pobyt naszych pracowników w Polsce. Ta sytuacja powoduje wątpliwości u członków konsorcjum. Utracili w pewnym stopniu zaufanie. Mamy trudności w wykonywaniu przelewów na nasze rachunki. Ale długi nie są poważne. Staramy się je regulować. Nasza firma jest tylko developerem zajmującym się jedynie projektem Biała Podlaska. Finansowanie naszej spółki jest księgowane jako pożyczka. To tylko kwestia księgowania.

• A o co pan zabiega u wojewody lubelskiego?
- O udzielenie pozwolenia i zgodę na pobyt inżynierów zatrudnionych na placu budowy i zajmujących się pracami organizacyjnymi. Siedzibą spółki jest jednak Warszawa i dla wszystkich jej pracowników staramy się o pozwolenie na pracę i pobyt w miejscowym urzędzie.

• Czy nadal jest możliwe zrealizowanie pana planów dotyczących cargo i strefy gospodarczej Biała Podlaska?
- Tak. Z całą pewnością zrealizujemy przedsięwzięcie. Warunkiem jest uzyskanie pozwoleń ze strony urzędów, zgodnych z obowiązującymi przepisami, a także zakończenie czynności administracyjnych.

• Mieszkańcy Białej Podlaskiej są jednak zniecierpliwieni.
- W przygotowaniu inwestycji konieczne jest spełnienie pełnych procedur wymaganych przez prawo. Najwięcej czasu zajmuje czekanie na uzyskanie pozwoleń administracyjnych. Teraz najważniejsze jest np. przekazanie terenów pod inwestycję i zatwierdzenie miejscowego planu zagospodarowania dla bialskiej gminy.

• Czy nadal jest realne finansowanie przedsięwzięcia?
- Realizacja przedsięwzięcia składa się z 4 etapów finansowania. W pierwszym ponieśliśmy koszty w wysokości 47 mln USD - przygotowaliśmy inwestycję. Na sfinansowanie II etapu mamy 6 mln USD. W III etapie nastąpi modyfikacja zaplecza budowy. Potrzeba na to 12 mln USD. W tym są koszty dzierżawy terenu, opłaty dla Urzędu Miasta za drogi tymczasowe i zasilenie zaplecza budowy. Budżet jest przygotowany i zatwierdzony. Pochodzi on z udziałów wpłaconych przez 25 generalnych wykonawców i 107 podwykonawców.

• A skąd weźmiecie te miliardy dolarów na ostatni etap, czyli budowę?
- Gdy uzyskamy pozwolenia na budowę instytucje finansowe zapewnią pieniądze. Będą one pochodzić z banków. Natomiast zarządzaniem będzie zajmować się agencja, z którą podpisaliśmy umowę.
Ta agencja po przeanalizowaniu wszystkich potrzebnych dokumentów będzie wyznaczać banki finansujące inwestycje. Najłatwiejszym punktem tego przedsięwzięcia jest finansowanie.

• Czy agencją finansową jest Delphos International?
- Tak.

• Czy nadal obstaje pan przy konieczności budowy jednocześnie cargo i strefy gospodarczej?
- Moim zadaniem jest zrealizowanie projektu w Białej Podlaskiej za 5,7 mld USD. Projekt jest wykonywalny i rentowny pod warunkiem zrealizowania całości. Możliwe, że nie wszystkie elementy rozpoczną się równocześnie. Spodziewamy się podziału inwestycji na 7 części. Ich start może nastąpić w odstępie 2-3 miesięcy. To też jest uzależnione od uzyskania pozwoleń. Wszystkie obiekty muszą być zakończone w jednym terminie. Ich realizacja potrwa 36 miesięcy. Samo rozpoczęcie wszystkiego nie zależy już tylko od nas.

• Jeśli będą fundusze, kiedy nastąpi start budowy?
- Staramy się sygnał do startu dać w marcu. Warunkiem koniecznym jest posiadanie umów z dysponentami gruntów. A także uzyskanie pozwolenia na pobyt i pracę w Polsce. Z naszej strony nie ma blokad. Ruch należy do urzędów i samorządów.

• Czy nie czuje się pan szykanowany w Polsce, gdy niektórzy satyrycy, politycy, urzędnicy i dziennikarze traktują pana z dystansem?
- Uważam, że nie zrobiłem niczego, co dałoby powód do szykanowania. Być może jest coś poza moją wiedzą. Liczę, że obiektywnie powinno osądzić mnie społeczeństwo.

• Ogólnopolskie dzienniki i tygodniki bardzo krytycznie pan osądzają.
- Jestem zaskoczony i nie mogę pojąć, dlaczego ukazują się nieprawdziwe informacje. Przekonałem się, że prasa nie odzwierciedla tego, co się rzeczywiście dzieje. Od 5 miesięcy nie udzielam informacji prasie, ani nie składam żadnych deklaracji mediom. Po 12 września występuję pierwszy raz. Do momentu uzyskania wszystkich pozwoleń nie będę się więcej wypowiadać.

• Jaki jest bilans pana dokonań w Polsce?
- Nasze konsorcjum przygotowało miejscowy plan zagospodarowania lotniska w Białej Podlaskiej. Zakończyliśmy etap przygotowania inwestycji i sfinansowaliśmy to z własnych środków sprowadzonych z zagranicy. Zapłaciliśmy też podatek VAT. Epit i konsorcjum zapewniły zatrudnienie ok. 600 osobom (części na zasadzie umowy-zlecenia). Również zakończyłem spotkania negocjacyjne z wszystkimi wykonawcami, podwykonawcami i operatorami, i instytucją finansową.

• Czy winne są urzędy?
- Nie ma mowy o żadnych opóźnieniach ze strony urzędów. Rozumiemy co to są wymogi proceduralne. Mam nadzieję, że w lutym zakończy się procedura. Jest to bardzo ważne nie tylko dla mnie, ale i dla Białej Podlaskiej, i dla całej Polski.


Kłopoty Toya?

Według dziennika "Rzeczpospolita” Toy nie tylko nie zdobył kredytów na megainwestycję w Białej Podlaskiej, ale ma też kłopoty z pieniędzmi na bieżące wydatki. Dziennik cytuje też urzędnika Ministerstwa Leśnictwa, który twierdzi że Lasy Państwowe nie zamierzają nikomu wydzierżawić swoich terenów w pobliżu Białej Podlaskiej, w grę wchodzi jedynie sprzedaż. Według urzędnika cytowanego przez gazetę, Toy nie ma też zgody na wycięcie lasów wokół lotniska.

Pozostałe informacje

Lubelscy karatecy mają mnóstwo powodów do radości

Lubelscy karatecy zdobyli Szczecin

Reprezentacji Lublina z KKT Chidori i Akademii Karate Daniela Iwanka po raz kolejny znakomicie spisali się w mistrzostwach Polski w karate tradycyjnym, które odbywały się w Szczecinie.

Lewart stracił zwycięstwo w Lubaczowie w doliczonym czasie gry

Lewart był blisko wygranej w Lubaczowie

Lewart zdobył w sobotę piętnasty punkt w sezonie. Po wizycie w Lubaczowie mógł ich mieć jednak siedemnaście. Tamtejsza Pogoń-Sokół dopiero w doliczonym czasie gry wyrównała stan meczu na 2:2.

Gdzie szukać pomocy medycznej w święta i dni wolne? Lubelski NFZ przypomina

Gdzie szukać pomocy medycznej w święta i dni wolne? Lubelski NFZ przypomina

Okres świąteczny to czas odpoczynku i spotkań z najbliższymi. Niestety, nawet w tym wyjątkowym czasie mogą przydarzyć się nagłe dolegliwości zdrowotne – od gorączki po ból brzucha. Lubelski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia przypomina, gdzie można uzyskać pomoc medyczną poza standardowymi godzinami pracy przychodni.

Orlen Oil Motor Lublin pokonał na własnym torze Krono-Plast Włókniarza Częstochowa
ZDJĘCIA
galeria

Orlen Oil Motor Lublin pokonał na własnym torze Krono-Plast Włókniarza Częstochowa

Po pogromie w Zielonej Górze Orlen Oil Motor po raz pierwszy w tym sezonie wystąpił przed własną publicznością. Bartosz Zmarzlik i spółka byli zdecydowanymi faworytami do pokonania Krono-Plast Włókniarza Częstochowa. I z tego zadania świetnie się wywiązali, choć i gościom po tym spotkaniu należą się słowa uznania.

Co za emocje przy Z5! Tak kibice dopingowali żużlowców!
ZDJĘCIA
galeria

Co za emocje przy Z5! Tak kibice dopingowali żużlowców!

Kibice Motoru Lublin znów pokazali klasę. Stadion zamienił się w żółto-biało-niebieskie morze. Zobaczcie jak kibicowaliście przy Z5 i szukajcie się na zdjęciach!

Start łatwo ograł Dziki
ZDJĘCIA
galeria

PGE Start Lublin nie miał problemów z rozbiciem warszawskich Dzików

Wojciech Kamiński nie był zadowolony po porażce w Zielonej Górze i chyba pozytywnie wpłynął na swoich podopiecznych. Ci w sobotnim meczu z Dzikami Warszawa grali bardzo dobrze i pewnie wygrali 86:69.

Świdniczanka prowadziła w Nowym Sączu, ale nie zdobyła nawet punktu

Świdniczanka powalczyła z Sandecją. „Za dobre wrażenie punktów nie dają”

Świdniczanka prowadziła w Nowym Sączu z Sandecją 1:0, w drugiej połowie też napsuła rywalom sporo krwi. Niestety, ostatecznie to gospodarze cieszyli się z wygranej 3:2.

Bez fajerwerków, ale z trzema punktami. Motor wygrał z Widzewem
ZDJĘCIA, WIDEO
galeria
film

Bez fajerwerków, ale z trzema punktami. Motor wygrał z Widzewem

Rewanż za porażkę z pierwszego meczu? Jest. Rehabilitacja za ostatnie spotkanie z Lechem? Też jest. Motor zrealizował swoje plany na „świąteczną” kolejkę i w sobotę ograł w Łodzi Widzew 2:1.

Awaria na kolei. Wstrzymany ruch na stacji Lublin. Nawet 3-godzinne opóźnienia

Awaria na kolei. Wstrzymany ruch na stacji Lublin. Nawet 3-godzinne opóźnienia

Nieprzejezdna jest stacja kolejowa Lublin. Powodem jest awaria urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Kontrole z ziemi i powietrza. Efekt? 100 mandatów i zabrane 40 dowodów rejestracyjnych

Kontrole z ziemi i powietrza. Efekt? 100 mandatów i zabrane 40 dowodów rejestracyjnych

W piątek lubelscy policjanci z powietrza oraz ziemi sprawdzali czy kierowcy ciężarówek jeżdżą zgodnie z przepisami. Efekt? 200 kontroli, połowa z nich zakończona mandatami, a także odebraniem dowodów rejestracyjnych.

Orlen Oil Motor Lublin - Krono-Plast Włókniarz Częstochowa [zapis relacji na żywo]

Orlen Oil Motor Lublin - Krono-Plast Włókniarz Częstochowa [zapis relacji na żywo]

Zapraszamy do śledzenia relacji z pierwszego domowego meczu Orlen Oil Motoru w PGE Ekstralidze w tym sezonie. O godzinie 18 lubelskie "Koziołki" podejmą Krono-Plast Włókniarza Częstochowa

Arkadiusz Maj zdobył w sobotę drugiego gola dla Avii

Prezent od bramkarza, Avia lepsza od Podlasia

Avia poszła za ciosem. Po wysokiej wygranej w Dębicy tym razem żółto-niebiescy rozstrzygnęli na swoją korzyść derby z Podlasiem Biała Podlaska. Gospodarze bez większych problemów pokonali rywali 2:0.

Motor chce się zrewanżować Widzewowi za domową porażkę 3:4

Udany rewanż beniaminka. Widzew Łódź - Motor Lublin (zapis relacji na żywo)

W drugim starciu Motoru Lublin z Widzewem Łódź fajerwerków nie było, ale piłkarze Mateusza Stolarskiego zgarnęli trzy punkty po wygranej 2:1.

Lubelski parkrun czyli ucieczka od świątecznej krzątaniny
ZDJĘCIA
galeria

Lubelski parkrun czyli ucieczka od świątecznej krzątaniny

Oderwali się od świątecznych przygotowań i wybiegli do parku Saskiego. W Wielką Sobotę pobiegli w Lublinie 231 parkrun.

Świąteczny spacer z historią w tle – odwiedź Muzeum Wsi Lubelskiej

Świąteczny spacer z historią w tle – odwiedź Muzeum Wsi Lubelskiej

Święta to idealny moment, by choć na chwilę zwolnić tempo i nacieszyć się spokojem. Ale ile można siedzieć przy stole. Warto wykorzystać ten czas na spacer.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium