Przed Białą Podlaską pojawiło się wiele szans rozwojowych. Ich realizacja zależy jednak w dużej mierze od decyzji władz centralnych.
Został już opracowany master plan oraz studium wykonalności przedsięwzięcia. Powstały wszystkie projekty, na których realizację czekają światowej klasy wykonawcy. Są oni zobowiązani zlecić zrealizowanie 60 proc. robocizny firmie polskiej. Zatrudnienie w trakcie budowy ma znaleźć 28 tys. osób. Po zakończeniu inwestycji w kompleksie usługowo-rozrywkowym pracować ma ponad 36 tys. Na lotnisku przewiduje się budowę nowoczesnego portu pasażersko-towarowego z przepustowością wynoszącą 11,5 mln pasażerów oraz 10 mln ton towarów rocznie. Generalny projektant Vahap Toy przewidział też zwiększenie programu funkcjonalnego terenów położonych w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. W przypadku realizacji całej planowanej inwestycji Biała Podlaska oraz region mogłyby zyskać ok. 40 tysięcy miejsc pracy. J. Polkowski przewiduje wzrost obrotów przedsiębiorstw i firm z różnych branż.
Innym ważkim przedsięwzięciem jest planowane uruchomienie Bialskiej Strefy Aktywności Gospodarczej. Chodzi o ok. 40 ha położonych w północnej części miasta (okolice ul. Północnej). Dzięki wsparciu programu PHARE 2001 w wysokości 2,139 mln. euro ma zostać zrealizowany pierwszy etap programu rozwoju strefy - budowa ulicy Północnej wraz z infrastrukturą. Całkowity koszt tej inwestycji jest szacowany na 12 mln. zł.
Biała Podlaska przygotowywała się do tych przedsięwzięć. Łączne nakłady inwestycyjne w latach 1999-2001 wyniosły ponad 47 mln. zł. W rekordowym roku 2000 wydano na wspomniane cele 22 mln.